Gazdaság

Az MNB lezárta devizahiteles vizsgálatát

/ 2017.01.05., csütörtök 12:55 /
Az MNB lezárta devizahiteles vizsgálatát

Az MNB szerint a devizahitelek elszámolása és a forintosítás rendben zajlott - köszönhetően annak, hogy a jegybank végig ellenőrizte a folyamatot, a jogszabályok betartását

Nem tárt fel rendszerszintű hibát a Magyar Nemzeti Bank (MNB) a banki elszámolásokhoz, forintosításhoz kötődő témavizsgálat során. A szervezet 322 pénzügyi intézménynél végzett célellenőrzéseket, ahol kiemelten ellenőrizte a fogyasztóknak nyújtott devizaalapú-, deviza-, és forint hitelek elszámolásának, illetve a forintosításának teljes folyamatát.

Az MNB vizsgálatát 2015 februárjában indította, ellenőrizte többek között az intézmények elszámolási folyamatait, a fogyasztóknak küldött elszámolási értesítő leveleket, a vonatkozó jegybanki rendeleteknek és ajánlásnak való megfelelést, sőt az intézmények elszámolási panaszkezelését is. A témavizsgálat célja a jogszabálysértések lehetőség szerinti megelőzése, s nem utólagos feltárása és szankcionálása volt – ezzel magyarázható, hogy a vizsgálatsorozat a teljes elszámolási folyamatot szorosan végigkísérte. Jelentősen segítették az MNB munkáját a fogyasztóktól érkezet jelzések, amelyek révén a jegybank azonosítani tudott bizonyos kockázatokat, illetve hiányosságokat. Ezekkel a jelzésekkel a fogyasztók is hozzájárultak az eredményes ellenőrzéshez.

 

Hatalmas munka

Az elszámolás ellenőrzése során több mint 18 ezer dokumentumot és 16 ezer elektronikus adatszolgáltatást dolgozott fel a jegybank. Az MNB a téma kapcsán több tucat állásfoglalást adott ki és 600-nál is több, a pénzügyi intézményektől érkező, az elszámolás megfelelő végrehajtását segítő kérdést válaszolt meg. A folyamatot az MNB fogyasztóvédelmi figyelmeztetésekkel egészítette ki a pénzügyi intézmények és a követelésvásárló pénzügyi vállalkozások honlapjainak hiányos hivatkozásai, a tájékoztatási rendeletben foglaltak megsértése, illetve panaszkezelési tájékoztatási hiányosságok miatt. A jegybank több esetben ideiglenes intézkedéseket is foganatosított a tapasztalt jogsértő magatartás azonnali megszüntetésére, amelynek nyomán az érintett pénzügyi intézmények jellemzően azonnal kijavították a hibás gyakorlatukat. Ideiglenes intézkedésre jogorvoslati nyomtatványok és közzétételek hiánya, a panaszokkal kapcsolatos honlap-tájékoztatás elmaradása miatt került sor.

 

Egy komoly hibázó

Az MNB az elszámoláshoz kapcsolódó jogszabálysértések miatt összességében 155 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki közzétett határozataiban - ebből 112,3 millió forint jutott a Banif Plus Bank Zrt.-re, amely az értesítő levelek kiküldését még a póthatáridőre sem tudta megoldani. Az egyéb pénzügyi intézmények esetében az elszámolási értesítő levelek késedelmes kiküldése, a fogyasztói követelés összegének rossz módszertannal való helytelen meghatározása, a forintosítási törvény szerinti szerződésmódosulás után helytelenül meghatározott új irányadó ügyleti kamatmérték, illetve a fogyasztónak visszatérítendő összeg – jogszabályban előírt – kamatkifizetésének elmaradása miatt szabott ki bírságot a jegybank.

Az intézkedések kapcsán érintett pénzügyi intézmények folyamatosan végrehajtották a jegybanki kötelezéseket, amelyek során – a fogyasztók tájékoztatása mellett – visszatérítették a hibás kamatoztatás és kamatszámítás miatt keletkezett összegeket – írja az MNB.

 

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

Az élelmiszer a legjobb ajándék

A Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR gyűjtése keretében tartósélelmiszereket lehet adományozni a nélkülözőknek karácsonyra.

Így nyomul a kínai „puha erő” Magyarországon

Peking nem csak üzleti beruházásokkal hagyna nyomot a világban: a politikai törekvések útját kulturális köntösben is egyengetik. A keleti nyitás Magyarországon is fogékony e törekvésre – lássuk, mekkora a siker. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.