Gazdaság

Az összefogás vasútja

/ 2010.12.22., szerda 16:45 /

A szeptemberi menetrendváltás után hét közben is megindult a vasúti forgalom Győr és Veszprém között. A többször is a megszűnés határán billegő Cuha-völgyi vasút a jelek szerint megmenekült, köszönhetően a Bakonyvasút Szövetség munkájának is.

Magyarország egyetlen magas hegyvidékekre jellemző, svájci technológiával épült vasútvonala viaduktokon, alagutakon, sziklabevágásokon keresztül köti össze a Magas-Bakonyon át a két megyeszékhelyet. A járat 1896-os megnyitása után az 1968-as új vasúti koncepcióig szerves részét képezte a vasúti hálózatnak. Ettől kezdve azonban folyamatosan sorvadt a Bakonyvasút. "Az első tőrdöfést a Veszprém és Alsóörs közti vonalszakasz megszüntetése jelentette, így a 11-es vonal elvesztette kapcsolatát a Balatonnal. Elmaradtak a nagy műtárgyfelújítások, így egyre több lassújelet helyezett ki a vasúttársaság. Később a kapcsolódó mellékvonalakat, így az átszállási lehetőségeket is leszalámizták" - magyarázza Bödecs Barnabás, a Bakonyvasút Szövetség elnöke.

Az utasforgalom tudatos leépítését használhatatlan menetrendek kiadásával és kényszerű átszállásokkal gyorsították. Az elmúlt nyolc év valamennyi vasútbezárási koncepciójában szerepelt a vonalszakasz; először 2004-ben zárták volna be, ám az akkori erőtlen próbálkozást még vissza lehetett verni. 2006-ban már komolyabb támadás érte a vasutat, s a Bakonyvasút Szövetség magja is ekkor gyűlt össze. Be nem jegyzett szervezetként 14 ezer aláírást gyűjtöttek a vonal megmentése érdekében. A szövetséget 2008-ban hivatalosan is bejegyezték 18 magánszemély, nyolc érintett önkormányzat és öt civilszervezet részvételével. Idővel a taglétszám mellett az erejük is növekedett, ám 2009-ben így is az akkori ellenzék segítségére volt szükségük, hogy Zirctől délre legalább hétvégén két vonatpár közlekedjen a vonalon.

A felszámolás szele mozgósította a környékbelieket is: 2009-re 20 százalékkal növekedett a fizető utasok száma, a Zirc-Veszprém szakaszon pedig 40 százalékkal. "Nem tudjuk, ebből mennyi volt a turista, de a 240 ezer fizető utassal, ami vonatonként átlagosan 37 személyt jelent, elégedettek vagyunk. Vannak hivatásforgalmi (vagyis a saját alkalmazottakat a munkahelyükre szállító) vonatok 80-100 fővel, turisztikai vonatok akár 200 utassal, és olyan esti járatok is, melyeken 15-nél is kevesebb a fizető utas. A vonalat érintő fejlesztésekkel ezt akár a duplájára is lehetne növelni" - érvel Bödecs Barnabás.

Az érintett önkormányzatok támogatják a szövetség tervét, mellyel a vonal visszaszerezhetné régi szerepét. Ráadásul - az országban egyedülállóan - hamarosan műemléki védettség alá is kerülhet a Vinye és Veszprém közé eső vonalszakasz, mely 2007 óta már ideiglenesen birtokolja ezt a címet.



"A munka csak most kezdődik"

Szeptembertől újra a teljes vonalon járnak a vonatok. Elégedettek? - kérdezzük Bödecs Barnabást, a Bakonyvasút Szövetség elnökét.

Amit eddig lehetett, sikerült elérnünk. Az igazi munka azonban csak most kezdődik. Azon kell dolgoznunk a kormánnyal közösen, hogy olyan fejlesztések történjenek a vonalon, melyekkel vissza tudjuk csábítani az utazóközönséget.

Mi kell ahhoz, hogy jelentősen növekedjék az utasszám?

Regionális mintavasutat szeretnénk létrehozni. Turisztikai szervezetekkel és az önkormányzatokkal együttműködve már most is számtalan programot szervezünk, és a forgalom élénkítése érdekében menetjegy-vásárlási akciót vezettünk be. Aki beküld nekünk négy teljes vonalra szóló menetjegyet, kettő újat kap. Hosszú távon az infrastruktúra felújítását szeretnénk elérni. Pár tízmillió forintból megoldható lenne az ívek korábban elmaradt beszabályozása, ezzel egy szakaszon 25 százalékos sebességnövekedést nyerhetnénk. Így a vasút versenyképes lenne a két megyeszékhely közti utazásokban. A jelenlegi járművek leváltása időszerű, a motorvonatok állapota ugyanis inkább riasztja az utasokat. Új motorvonatokat kellene vásárolni.

Ettől még a vasútállomások nem kerülnek közelebb a települési központokhoz.

Szükség van egyes megállóhelyek áthelyezésére, illetve újak létesítésére is ott, ahol ennek értelme van. Zirctől délre a veszprémi állomás kedvezőtlen elhelyezkedése miatt valószínűleg még jó ideig alárendelt szerepe lesz a vasútnak. Győr esetében ha összekötnék a GYSEV teherpályaudvarát és egyes iparvágányi szakaszokat a jelenlegi hálózattal, akkor egy körvasút jöhetne létre. A vasút a helyi közlekedésből is kivehetné a részét, gyors kapcsolatot biztosítva az egyes városrészek között. Ehhez a tarifarendszert is egységesíteni kellene.

A Volán társaságok és a MÁV esetében már azonos a díjszámítás.

A menetjegyek azonban szolgáltatókhoz kötöttek; mi viszonylati - a szolgáltatótól független - díjszabással képzeljük el a jövőt. Az utas szabadon megválaszthatná, hogy Győr és Pannonhalma között milyen járművel szeretne közlekedni az adott napszakban. Ez a szolgáltatók költségeit is racionalizálná. Például a késő esti órákban nem kellene vonatokat indítani a gyér forgalom kiszolgálására, a csúcsforgalomra viszont a Volánnak sem kellene feleslegesen pluszkapacitásokat készenlétben tartania.

A fejlesztési koncepcióból Veszprém kiesik?

Uniós forrásból már folyik Szlovénia irányába a vasúti fővonal korszerűsítése. 2013-2020 között Székesfehérvár és Veszprém között is kiépülhet a második vágány, és a Fehérvárig közlekedő budapesti elővárosi vonatok Veszprémig járhatnak. Itt intermodális csomópont alakítható ki, ráadásul Hajmáskér és Balatonfűzfő között egy új vonal kiépítésével várhatóan helyreállítják Veszprém kapcsolatát a Balatonnal. Az új vonalszakasznak köszönhetően ismét létrejöhet a Győr-Veszprém- Balaton közvetlen vasúti összeköttetés, ami visszaadná a bakonyi vasút régi jelentőségét.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. közleménye

Miután Borókai Gábor 2018. június 20-val lemondott a Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. ügyvezetéséről, a kft. ügyvezetői tisztségét 2018. augusztus 3-val Kovács Ildikó tölti be.

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Kft. (csődeljárás alatt) online felületén, a valasz.hu-n folyó tartalomszolgáltatás a mai nappal megszűnik.

A valasz.hu archívuma a továbbiakban is elérhető marad, az elektronikus Heti Válasz utolsó száma pedig a korábbi lapszámokkal együtt megvásárolható a Digitalstand.hu-n.

Budapest, 2018.08.03.

Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft.

Szeressük a szarkákat!

Mit jelent, ha nagyobb arányban jelennek meg szarkák a városban? Érdemes elgondolkodni rajta, mert amit a madarak jeleznek, az csak a jéghegy csúcsa. Akkor már elindult egy olyan folyamat, amit nehéz megállítani. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Az Özil-botrány utórezgései – focista a nagyhatalmi játszmában

Nem csitul a botrány Mesut Özil világbajnok labdarúgó körül. A harmadik generációs németországi török sportember rasszizmust kiáltott, és egy óvatlan lépése Recep Tayyip Erdoğan és Angela Merkel hatalmi küzdelmének részesévé tette. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Csapó Gábor: lehet, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik

Nemcsak a magyar férfivízilabda-válogatott barcelonai Európa-bajnoki nyolcadik helye sokkolta a hazai közvéleményt, de a játéka is. Az okokról Csapó Gábor olimpiai bajnok pólóssal beszélgettünk, aki nem zárta ki, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik. Nagyinterjúnk a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.