valasz.hu/uzlet/minden-amit-schobert-norbi-tozsdere-lepeserol-tudni-kell-egyetlen-foton-104225

http://valasz.hu/uzlet/minden-amit-schobert-norbi-tozsdere-lepeserol-tudni-kell-egyetlen-foton-104225

Gazdaság

Beigazolódott a félelem: még a fék sem működött rendesen

/ 2010.08.04., szerda 07:30 /
Beigazolódott a félelem: még a fék sem működött rendesen

Műszakilag már két héttel korábban is problémás volt az egyik tegnap kivont jármű.

Kedden, a reggeli órákban a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) ellenőrzést tartott a Moszkva téri (Várfok utca) és a Villányi úti végállomásokon, a BKV Ikarus 405-ös típusú midibuszain. A közlekedési társaság által kiadott közlemény szerint a két helyszínen összesen öt jármű forgalmi engedélyét érvénytelenítették. Az esetről Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi közlekedési Egyesület szóvivője azt a tájékoztatást adta, hogy a szakemberek az érintett buszokat a garázsokba irányították.

A forgalomból kiesett járművek fennakadásokat okoztak a 16-os és a 27-es autóbuszok vonalán. Bár a cég saját járműparkjából megpróbálkozott a pótolással, így is megnőttek a követési távolságok az érintett vonalakon, illetve ott, ahonnan a buszokat átcsoportosították.

A helyzetet nehezíti, hogy a vonalak sajátosságai miatt csak a kisbuszok mehetnek fel Gellért-, illetve a Várhegyre. A cég közleménye szerint a műszaki üzemeltetési szakterület dolgozik azon, hogy a kialakult helyzet az utasok számára a legkevesebb kellemetlenséget okozza, normalizálják a járműkiadási helyzetet a telephelyek közti járműátcsoportosításokkal.

A BKV arról is tájékoztatta a sajtót, hogy az NKH rendszeresen végez végállomási ellenőrzéseket, de ezt megteszik állampolgári bejelentések alapján is. A kivont járműveket ellenőrzik, s a szükséges javítások elvégzése után az NKH vizsgaállomásán a lehető legrövidebb időn belül levizsgáztatják.

A BKV-figyelő oldal BKV-s körökből úgy tudja, hogy a közlekedési hatóság néhány hete is vizsgálta az érintett autóbuszokat, és több hibát is jeleztek a BKV-nak. A cég azonban sok hibát semmibe vett, ezért az NKH a máig hibás autóbuszok rendszámát levette.

A TV 2 Tények című hírműsora szerint az NKH bejelentés után, rendszám alapján egyenként kereste meg a hibás buszokat. "A bejelentések alapján ezt az öt buszt a végállomásokon felkerestük, a végállomásán ellenőriztük, miután letette az utasokat, és mind az öt esetében különböző hiányosságokat tártunk föl" - nyilatkozta Lovas Károly Róbert, az NKH elnök-helyettese.

Minden busznál más-más hibákat találtak, volt olyan, amelyiknek az alváza repedt meg, egy másiknak pedig a fékje nem működött rendesen. Legutóbb két hete tartott vizsgálatot a hatóság, akkor a vizsgált 80 buszból tíznél találtak hiányosságokat, a most bevont öt közül egy már azon a listán is szerepelt - számolt be az esetről a TV 2.

 

Bár a 405-ös típus a társaság viszonylag fiatalabb járművei közé tartozik - 1994 végén, 1995 elején állították forgalomba - mégis folyamatos műszaki problémákkal küzdenek. Nem véletlen, hogy az eredetileg 92 darabos szériából már csak 46 van üzemben. Az Index egy korábbi cikke szerint melegebb napokon a meghibásodási arány a 40 százalékot is elérte.

Szakmai körökben a problémák egyik okaként azt szokták fölhozni, hogy a BKV-nak annak idején sürgősen szüksége volt a típusra, az Ikarusnak pedig nem volt tapasztalata hasonló járművek építésében, így a típus gyakorlatilag megjelenése óta hordozza gyermekbetegségeit.

Ahhoz pedig, hogy a buszok ma milyen állapotban vannak, nem kell műszaki zseninek lenni, elég csak a Várfok utcai megálló folyamatosan olajban tocsogó aszfaltjára tekinteni. A Youtube videomegosztón is találni felvételt éppen a 405-ös típus váztörött példányából. A képeken jól látható, hogy a padló és a kerékdob egymástól elválva kelt önálló életre.

A midibuszok lecserélése már régóta tervben van, de a társaságnak nemhogy a Kocsis István által ígért ezer új buszra, de még a jelenlegi szükségleteket kielégítő mennyiségű midibuszra sincsen pénze. Ezért is szeretnék a problémát alvállalkozói rendszerben megoldani, melyre 2009-ben ki is írták a pályázatot - negyven buszt kellene üzemeltetni kétszer három évig.

Bár több főváros környéki Volán társaság is látott fantáziát a projektben, a pályázattal kapcsolatban azóta is nagy a csend. A Népszava májusban írt arról, hogy nagy valószínűséggel a vállalat érvényteleníti közbeszerzési eljárását. Ennek egyik jele lehet, hogy már februárban eredményt kellett volna hirdetni, de a cikk megjelenéséig nem történt előrelépés az ügyben.

A BKV műszaki vezérigazgató-helyettese, Takács Péter a lapnak azzal indokolta a késést, hogy egy lényeges műszaki-, közlekedéstechnológiai kérdést még nem tudtak lezárni. A cég szeretné az érintett vonalakon is bevezetni az elsőajtós felszállási rendszert, ám az egyik pályázó autóbusza ennek a feltételnek nem tud megfelelni, mivel első ajtaja az első tengely, így a vezetőfülke mögött helyezkedik el. A BKV a pályázóval együtt vizsgálta, hogy a probléma alternatív megoldással orvosolható-e, a közlekedési társaságnak ugyanis a jobb ár kialkudása érdekében fontos, hogy minél több pályázó vegyen részt a versenyben.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. közleménye

Miután Borókai Gábor 2018. június 20-val lemondott a Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. ügyvezetéséről, a kft. ügyvezetői tisztségét 2018. augusztus 3-val Kovács Ildikó tölti be.

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Kft. (csődeljárás alatt) online felületén, a valasz.hu-n folyó tartalomszolgáltatás a mai nappal megszűnik.

A valasz.hu archívuma a továbbiakban is elérhető marad, az elektronikus Heti Válasz utolsó száma pedig a korábbi lapszámokkal együtt megvásárolható a Digitalstand.hu-n.

Budapest, 2018.08.03.

Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft.

Szeressük a szarkákat!

Mit jelent, ha nagyobb arányban jelennek meg szarkák a városban? Érdemes elgondolkodni rajta, mert amit a madarak jeleznek, az csak a jéghegy csúcsa. Akkor már elindult egy olyan folyamat, amit nehéz megállítani. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Az Özil-botrány utórezgései – focista a nagyhatalmi játszmában

Nem csitul a botrány Mesut Özil világbajnok labdarúgó körül. A harmadik generációs németországi török sportember rasszizmust kiáltott, és egy óvatlan lépése Recep Tayyip Erdoğan és Angela Merkel hatalmi küzdelmének részesévé tette. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Csapó Gábor: lehet, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik

Nemcsak a magyar férfivízilabda-válogatott barcelonai Európa-bajnoki nyolcadik helye sokkolta a hazai közvéleményt, de a játéka is. Az okokról Csapó Gábor olimpiai bajnok pólóssal beszélgettünk, aki nem zárta ki, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik. Nagyinterjúnk a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.