Gazdaság

Budapest–Belgrád: ezért iszonyú kockázatos a kínai vasútprojekt

/ 2017.12.06., szerda 16:00 /
Budapest–Belgrád: ezért iszonyú kockázatos a kínai vasútprojekt

Megéri-e a Budapest–Belgrád vasút? A kormány 750 milliárd forintot tesz fel arra, hogy évtizedek múlva, a robotok és 3D-nyomtatók korában is megéri kismillió terméket a Távol-Keletről Európába behozni. Ennek minden kockázatát a magyar adófizetők állják, a kínai haszon viszont garantált. Részletes háttér a csütörtöki Heti Válaszban.

Orbán Viktor közrádiós interjújában azt mondta: másodlagosnak tartja a Budapest–Belgrád vasút megtérülést, mert az ország szempontjából az a fontos, hogy ez az útvonal keresztülmegy rajta. „Ezzel jelentőségünk, befolyásolási képességünk, a súlyunk megnövekszik”.

A világ azonban egyáltalán nem biztos, hogy olyan marad, amilyennek most ismerjük, sőt. A kínai bérek már magasabbak, mint sok más fejlődő országban, ennek nyomán jó pár üzem elköltözött, mások pedig robotizációval válaszolnak a kihívásra. Mindez a 3D-nyomtatással együtt teljesen átrendezheti a világkereskedelmet. Ha nem számít a munkaerőköltség, rengeteg dolgot érdemes lesz ismét a fogyasztók közelében előállítani, így csökkenhet a szállított áruk mennyisége. Magyarország végső soron köt egy nagy összegű fogadást arra, hogy ez nem következik be. Az ország mai népességét alapul véve mindenkinek úgy 77 ezer forintja forog kockán.

 

 

 

 

Részletek a december 7-i Heti Válaszban. Lapunk elektronikus formában a Digitalstandon is kapható.

Rosta

Zsuppán András

Találkozunk 2016-ban!

A Fidesz és a totális képviselet kockázata

„A hatalom, a pénz, a döntések mindig hordozzák a megosztás veszélyét. Előbb-utóbb lesznek, akikhez a hatalmon lévőknek muszáj mást szólni, valamivel indokolni, hogy miért nincs más értelmes választás, mint ők.”

Salgótarján nem Szeged – billegő körzetek Nógrádban

Makacs szegénység, elöregedés, lassú fogyatkozás: az ország legvidékiesebb megyéjében lenne ok a protestszavazásra. A megyeszékhelyen erős a baloldal, de a háromosztatú politikai térben a kormánypártnak a legjobbak az esélyei. A Heti Válasz választási sorozata ezúttal a két nógrádi választókerületet mutatja be. Részletek a friss lapszámban.

Egyetlen közautó 7–11 magántulajdonban lévőt helyettesíthetne?

Már 500 közautó áll a fővárosban közlekedők rendelkezésére, két-három év múlva pedig ezernél is több lesz. Külföldi tapasztalatok szerint tízszer ennyi saját járgányt helyettesíthetnek, de kérdés, hogy ez idehaza is reális-e. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.