valasz.hu/uzlet/csakany-es-golyozapor-haborus-zonava-fog-valtozni-budapest-32855/?cikk_ertekel=1&ertekeles=4

http://valasz.hu/uzlet/csakany-es-golyozapor-haborus-zonava-fog-valtozni-budapest-32855/?cikk_ertekel=1&ertekeles=4

Gazdaság

Csákány és golyózápor: Háborús zónává fog változni Budapest

/ 2010.11.02., kedd 12:28 /
Csákány és golyózápor: Háborús zónává fog változni Budapest

A húsz évvel ezelőtti blokádnál is korábbra nyúlik vissza a ferihegyi taxisháborúk története. Noha a Budapest Airport a jövőben távol tartaná a reptértől a zavaros vagy offshore hátterű cégeket - például a jelenlegi udvari szállító Zóna-Service Zrt.-t -, ezzel épp kerozint önt a tűzre. Merthogy közben egy nagyobb játék, a budapesti taxispiac újraosztása zajlik.

"A Budapest Airport hiába szeretne decembertől mással dolgoztatni, mi 2011 májusáig élőnek tekintjük a velük kötött szerződést. Továbbra is ellátjuk szolgáltatási kötelezettségünket, azaz nem vonulunk le a reptérről" - mondja a Heti Válasznak Veres István. S mivel ő az, aki egy amerikai (Nevada államban bejegyzett) társaságon keresztül ellenőrzése alatt tarja a Ferihegy hivatalos szállítója címet 2006 óta viselő Zóna-Service Zrt.-t, illik komolyan venni a szavait. Még akkor is, ha a háborús jövőképet vázoló Veres tavalyig tagadta, hogy tulajdonos lenne a titokzatos, offshore alapra épített taxiscégben - mindössze a Zóna szóvivőjeként mutatkozott.

Tökéletlen pedigré

A "kint is vagyok, bent is vagyok" játék érthető, hiszen Veres pedigréje nem tökéletes. Korábban a Citadella megrongálásával tett szert országos hírnévre, amiért felfüggesztett börtönbüntetésre ítélték. Társaival ugyancsak ő alapította meg azt a V. I. P. T. Személyszállító Kft.-t, amely 2003 és 2006 között - a Gazdasági Versenyhivatal szerint - "erőszakkal váltott meg" ferihegyi drosztokat a Tourist Taxi márkanév alatt futó gépkocsijai számára.

A légikikötő működtetését végző, 2005-ben privatizált Budapest Airport (BA) Zrt. brit vezetése négy éve épp azért hirdetett pályázatot "a pufferparkolókból ellátott, terminálok elől induló taxiszolgáltatás nyújtására", mert elege volt a '80-as évektől érvényes ököljog-szabályozásból. (A hozzáértők eleinte a nehezen megszemélyesíthető "orosz maffiát" sejtették a reptéri csaták mögött.) Ennek fényében sokként érte a szakmát, hogy az átlátható viszonyokra törekvő, brit befolyás alá került óriásvállalat - melynek elnöke a tender 2006-os előkészítésekor Bajnai Gordon későbbi miniszterelnök volt - a Vereshez kötődő "szürke" Zónát hozta ki győztesnek.

Lapunk később bennfentes pályáztatást sejtető forgatókönyvvel állt elő. Mint megírtuk: a Zóna-Service egy olyan ügyvédi irodára támaszkodva készült fel a ferihegyi szolgáltatásra, ahol a BA Zrt. akkori jogi igazgatójaként ismert Rényi-Vámos Krisztina élete párja dolgozott. Rényi-Vámos és egykori helyettese, Sziebert György azóta a Repülőtéri Rendőr Igazgatóság jóvoltából előzetes letartóztatásba, majd házi őrizetbe került egy vesztegetési ügy miatt - és a büntetőeljárás a Zónát is érinti

Egyes nyomozati dokumentumok arról tanúskodnak, hogy a két airportos gyanúsított ellenszolgáltatás fejében juttathatott ki információkat a taxiztatást elnyerő Zóna-csoportnak. Úgy tudjuk, a rendőrség egyebek mellett azt vizsgálja, miért járult hozzá a Rényi-Vámosék-féle BA, hogy a Zóna egy évvel a szolgáltatás indulása után a szerződéses mértéket meghaladva drágítsa a viteldíjait. Az is kérdés: miért mentek bele a reptér jogi elöljárói (a tulajdonosoknak akár évi százmilliós kárt okozva), hogy Veres cége a fuvaronkénti 450 forint helyett csak havi 8-9 millió fixet továbbítson az Airport-kasszába.

A Zóna taxit kivennék a rendszerből. Veres István az idővel harcol

Megkeresésünkre Veres István igyekszik egyértelművé tenni: a rendőrség sem őt, sem kollegáit nem hallgatta meg gyanúsítottként a Rényi-Vámos-történetben, "ilyen értelemben nincs ügy". Információink szerint azonban a nyomozók egyelőre nem varrták el a Zóna-szálat. Már csak azért sem, mert az elmúlt négy évben ismeretlenek több olyan gépkocsit is megrongáltak (csapágygolyózáporral, Molotov-koktéllal), melyeknek a gazdái a reptérről taxiztak. A Zóna-Service Zrt. tulajdonosi kapcsolatairól írt 2008-as cikkünk megjelenésének napján például három autóba ütöttek csákányt; mindhárom jármű szerződéses viszonyban állt a Veres-vállalattal.

Hol a luxusflotta?

A jogi igazgató Rényi-Vámos Krisztina múlt év végi letartóztatásáig tehát kiegyensúlyozott volt a BA és az udvari taxitársaság viszonya. Ám idén januárban a légikikötő fizetési felszólítást küldött a Zónának, júniusban pedig kereseti kérelmet nyújtott be a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara mellé szervezett választottbírósághoz 88 millió forintnyi tartozás behajtása érdekében. (A november közepi első tárgyalásra Veresék ellenkérelemmel készülnek, mivel vitatják az Airport pénzigényét.)

Ez az ütközet előrevetítette, hogy a reptér a Zóna szerződésének 2011-es lejárta előtt újra fogja pályáztatni a személyszállítást. Az viszont az egész taxistársadalmat meglepte, hogy a BA november 22-én már eredményt akar hirdetni a friss meghívásos tenderen. A győztesnek ugyanis december elejére olyan luxusautóflottát kellene összeállítania, amely "elbír" napi 1500-2000 ferihegyi fuvart - de felettébb kérdéses, hogy a pályázatra meginvitált City, 6x6, Budapest Taxi és Főtaxi fel tudja-e fújni magát ekkorára.

A BA azzal is szaporítja az új tender körüli gyanút, hogy az eljárás lefolytatását a Réczicza White & Case ügyvédi irodára bízta - úgymond a befolyásolhatatlanság jegyében. Csakhogy a minap eme jogászcsapat miatt támadta meg Matolcsy György nemzetgazdasági tárcája Oszkó Pétert; az expénzügyminiszter a választások után 45-165 ezer forintos óradíjjal szerződtette sebtiben - és visszamenőleges hatállyal - a Réczicza-stábot (Heti Válasz, 2010. október 7.).

Jelenleg a BA és az ügyvédi iroda alig kommunikál a külvilággal, így csak informálisan értesültünk arról, hogy a reptér azért a fenti négy társaságot hívta meg a pályázatra, mert a Budapesten honos taxicégek közül ezeknek nincs offshore háttere - a Rádió Tele5, illetve a Taxi4 viszont "egzotikus" érdekeltségek tulajdonában áll. A reptéren tapasztalataink szerint kimondatlan szabállyá vált, hogy offshore gyökerű érdekeltségekkel nem szerződnek, mert lehet, hogy Verest találják mögöttük.

Ilyen előzmények után szinte magától értetődik, hogy a Zóna-csoport és a Rádió Tele5 Taxit vezető Horváth Csaba (a húsz évvel ezelőtti taxisblokád főalakjaként elkönyvelt Horváth Pál fia) begyújtotta az ellenrakétákat. Veres ismeretlen tettes ellen tett feljelentést, amiért a BA a négy előre beavatott szereplő segítségével korlátozza a szabadpiac működését - és a Budapesti Rendőr-főkapitányság már nyomozni is kezdett az ügyben.

Veres a legfontosabb tanúk egyikeként Horváth Csabát jelölte meg a feljelentésben; utóbbi maga is megígérte, hogy hamarosan kiteregeti a "magyarosan bonyolított" pályázat ügyét. A kívül rekedtek feldúltsága érthető, hiszen a Rádiótaxi és a Tele5 éppen azért olvadt össze a Horváth-féle holdingcégben, hogy az évi 28-35 milliárd forintot eltaxizó fővárosiak (és az ide érkező külföldiek) első számú szolgáltatója legyen, a Zóna-Service Zrt.-be pedig épp most készül beszállni egy "európai méretű" tulajdonostárs - akinek nyilván többet megér a bolt, ha számolhat a ferihegyi transzferekkel.

A főváros közbeléphet

A BA pályázatát az teszi igazán különössé, hogy a repülőtér a négy aspiráns meghívása előtt direkt "elfelejtett" tájékozódni Tarlós István új főpolgármester szándékairól. Pedig a taxiállomások használatát egy fővárosi közgyűlési rendelet szabályozza - melyet még 2006-ban módosított úgy a Demszky Gábor mögött álló többség, hogy a légikikötő csakis a saját (és Veres) érdeke szerint tudjon kereskedni a drosztokkal. A BA erőltetett tenderének tehát létezik olyan olvasata is, hogy a mostani reptéri vezetők a régi keretek között akarnak be betonozni egy új céget a kegyvesztett Zóna helyére - még mielőtt a főváros a maga érdekében javítaná ki a rendeletet. Azaz a Budapest Airport és a fuvarozók nemcsak egymással, hanem az idővel is harcolnak.

Nagyításért kattintson a képre!

 



HÚSZ ÉVE TÖRTÉNT: blokád vagy SZDSZ-es puccskísérlet?

"Jogosnak tartjuk a hosszú időn át halogatott, majd előkészítés nélkül bevezetett áremelés elleni tiltakozást. Öthónapos fennállása alatt a kormány bebizonyította, hogy nem tud mit kezdeni gazdaságunk mélyülő válságával (...). Az országnak haladéktalanul felkészült, a lakosság bizalmát megszerezni képes kormányra van szüksége (...). Felhívunk minden szabad demokrata szervezetet, hogy támogassa a békés tiltakozó mozgalmat." Az 1990. október 25-én kezdődő taxisblokád második napján ezzel a közleménnyel állt elő az SZDSZ ügyvivői testülete.

Azóta keveset idézték a kordokumentumot, noha feketén-fehéren igazolja, hogy az Antall-kormány liberális ellenzéke azonnal "ráült" a benzináremelés elleni tiltakozásra - azaz 160 napnyi bizalmat sem adott az első szabadon választott kabinetnek.

Mindehhez az MDF vezette kormány ügyetlen kommunikációja is kellett: a kabinet október 25-én délelőttig tagadta, hogy éjféltől 65 százalékos üzemanyagár-emelésre készül. (A 92-es oktánszámú benzin ára 59, az ólommentes 61, a 98-as pedig 62 forintra nőtt volna.) Az október 28-ig tartó blokád idején a taxisok megbénították a nagyobb városok és határátkelők forgalmát - csak a kivonuló orosz csapatoknak, a mentőknek és a tűzoltóknak biztosítottak némi szabad mozgást.

Horváth Pál, a demonstrálók szóvivője (ma az Eredeti Rádiótaxi 1986 BP Kft. egyik tulajdonosa) már október 26-án este kész lett volna megállapodni a kormánnyal, hogy a benzin a világpiaci árnak megfelelően dráguljon - ám az SZDSZ-ből érkezett Göncz Árpád nem állt az egység oldalára. Mivel az államfő az emelés felfüggesztésére szólította fel a kabinetet, a fuvarozók reménykedni kezdtek Antall Józsefék meghátrálásában. Végül két nappal később a taxisok elfogadták az üzemanyag "szabadárasítását", cserébe a kormány átlagosan 12 forinttal visszafogta a benzináremelést.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. közleménye

Miután Borókai Gábor 2018. június 20-val lemondott a Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. ügyvezetéséről, a kft. ügyvezetői tisztségét 2018. augusztus 3-val Kovács Ildikó tölti be.

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Kft. (csődeljárás alatt) online felületén, a valasz.hu-n folyó tartalomszolgáltatás a mai nappal megszűnik.

A valasz.hu archívuma a továbbiakban is elérhető marad, az elektronikus Heti Válasz utolsó száma pedig a korábbi lapszámokkal együtt megvásárolható a Digitalstand.hu-n.

Budapest, 2018.08.03.

Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft.

Szeressük a szarkákat!

Mit jelent, ha nagyobb arányban jelennek meg szarkák a városban? Érdemes elgondolkodni rajta, mert amit a madarak jeleznek, az csak a jéghegy csúcsa. Akkor már elindult egy olyan folyamat, amit nehéz megállítani. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Az Özil-botrány utórezgései – focista a nagyhatalmi játszmában

Nem csitul a botrány Mesut Özil világbajnok labdarúgó körül. A harmadik generációs németországi török sportember rasszizmust kiáltott, és egy óvatlan lépése Recep Tayyip Erdoğan és Angela Merkel hatalmi küzdelmének részesévé tette. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Csapó Gábor: lehet, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik

Nemcsak a magyar férfivízilabda-válogatott barcelonai Európa-bajnoki nyolcadik helye sokkolta a hazai közvéleményt, de a játéka is. Az okokról Csapó Gábor olimpiai bajnok pólóssal beszélgettünk, aki nem zárta ki, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik. Nagyinterjúnk a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.