Gazdaság

Egymást és Brüsszelt hibáztatják a pártok a Malév-ügyben

/ 2012.02.03., péntek 18:08 /
Egymást és Brüsszelt hibáztatják a pártok a Malév-ügyben

Egymást és az Európai Uniót is hibáztatják a parlamenti pártok a Malév csődje miatt.

Lakatos Péter
Az utolsó Malév-járat leszállása a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren (MTI, Lakatos Péter)

A Fidesz szerint a Gyurcsány-kormány tette tönkre a magyar légitársaságot, a szocialisták viszont állítják, hogy a Fidesz-kabinet másfél éves semmittevése miatt állt le a vállalat. A Jobbik szerint a Malév csődjéhez Brüsszel állami támogatást megtiltó döntése adta meg a végső lökést, míg az LMP úgy gondolja, a Fidesz - a szocialistákhoz hasonlóan - rosszul bánt a rá bízott állami vagyonnal.

A miniszterelnök reggeli rádióinterjújában úgy fogalmazott, nem lehetetlen a Malév újraindulása. A kormány később bejelentette: a céget felszámolják, és új vállalat megalakításának lehetőségét vizsgálják.

A Fidesz „az őszödi út, vagyis a pofátlan hazudozás folytatásaként" értékelte a Malév járatainak törlését elsőként kommentáló Demokratikus Koalíció (DK) közleményét, amelyben a Gyurcsány Ferenc által vezetet párt úgy foglalt állást, kizárólag Orbán Viktor a hibás azért, hogy csődbe ment a nemzeti légitársaság. Selmeczi Gabriella a nagyobbik kormánypárt szóvivője szerint Gyurcsány Ferenc és kormánya az elmúlt húsz év talán „legelbaltázottabb" privatizációját hajtotta végre a Malév esetében. A cég válságos helyzete egy újabb szocialista csontváz a szekrényből, a Gyurcsány-korszak súlyos öröksége - írta, hozzátéve: a felelősség kérdését az elszámoltatási kormánybiztos feljelentései nyomán indult büntetőeljárások rendezik.

Az MSZP ezzel szemben arra hívta fel a figyelmet, hogy a szocialista kormányok ideje alatt a Malév egyetlen percre sem állt le. Szanyi Tibor, a párt elnökségi tagja szerint arcpirító, hogy a szocialista kormányokra hivatkoznak az ügyben, és hangsúlyozta: a „nemzeti érdekek elárulásaként" értékelik a Malév csődjét. A politikus az MSZP nevében ezért felszólította a kormányt, hogy találjon kellő kompetenciával rendelkező szakembert a Malév ügyeinek kezelésére, és tegye le a garanciákat a nemzeti érdek képviseletére.

A Jobbik felháborodásának adott hangot a Malév kényszerű leállása miatt; az ellenzéki párt szerint a nemzeti légitársaság csődjéhez a végső lökést az Európai Unió állami támogatást megtiltó döntése adta. Volner János frakcióvezető-helyettes szerint azonban a Malév még megmenthető, illetve újjáéleszthető, ha a kormány az eddigi célzott tőkejuttatások helyett szektorális adókedvezményeket nyújt a hazai légitársaságoknak. Így a Malévhoz eljut az állami segítség, de a támogatás már nem ütközik az uniós jogba - jelentette ki.

Az LMP szerint a magyar légitársaság csődje bebizonyította, hogy nemcsak az MSZP, hanem a Fidesz is rossz gazdája az állami vagyonnak, és nem képes működtetni a céget. Vágó Gábor, a párt parlamenti képviselője úgy gondolja, a Fidesz-kormányt az elmúlt másfél évben „csodavárás, totojázás" jellemezte a Malév ügyében, az utasokat pedig hetek óta egy olyan tervvel hitegették, amellyel mindenki számára világossá válik, hogy meddig és milyen feltételek között tud működni a Malév. Az LMP a légiközlekedésért felelős Németh Lászlóné fejlesztési miniszter megszólalását sürgette az ügyben.

A parlamenten kívüli Munkáspárt közleményében azt írta, hogy a Malév „elpusztítása a magyar tőkés rendszer újabb mocskos bűne".

Orbán Viktor a Kossuth Rádióban reggel azt mondta, nem lehetetlen a Malév újraindulása. „Ha meg tudunk szabadulni a csontvázszerűen megörökölt terheitől a múltnak, akkor lehet még magyar nemzeti légitársaság" - fogalmazott a kormányfő, aki szerint kellene is egy olyan nemzeti légitársaság, amelyben az állam mellett magánbefektetőknek is tulajdona van.

Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár napközben tartott sajtótájékoztatóján arról számolt be, hogy az új magyar légitársaság „zöldmezős beruházásként" jöhet létre, a Malévet várhatóan felszámolják. Az Európai Bizottság elmarasztaló határozata nyomán 100 milliárdot kellett volna visszafizetnie a társaságnak, amire a cég jelenlegi adóssága mellett nem lett volna képes, és a hitelezők türelme is elfogyott - mondta az államtitkár.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

Pancserlehallgatók

Ha a HVG-nek igaza van, a világ legbénább lehallgatói keltenek botrányt Magyarországon.

Őrfi József bátorsága és lelki ereje mindent vitt az idei gálán

Mesébe illő Őrfi József piliscsabai házának története. Nem tündérmesébe, hanem olyan magyar népmesébe, amelyben a hősnek számos próbát kell kiállnia. Az építész-családfő bátorsága és lelki ereje a Média Építészeti Díja idei gáláján mindent vitt. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Famaffia Romániában – Adjátok vissza az erdeinket!

Egy friss botrány és egy dokumentumfilm is felhívja a figyelmet az Európa utolsó érintetlen vadonjainak otthont adó Romániában dúló illegális fakitermelésre. Nemcsak a korrupt politika vagy a profitéhes multi a hibás: székely falusi közösségeket is megvadított a fából szerezhető könnyű pénz. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Rockenbauer 30 – Pali mögött volt értelme gyalogolni

Pali után nem lehet ilyen filmet csinálni – vélik a Másfélmillió lépés Magyarországon alkotói. Rockenbauer Pál halálának 30. évfordulóján azt kutatjuk a friss Heti Válaszban, mi a titka a sorozat népszerűségének, és miért nem született azóta sem hasonló.

Nyolcvanezres pezsgőt locsolt az egyik Mugabe-fiú

Voltak nála véreskezűbb afrikai vezetők is, de kártékonyabbak kevesen. Robert Mugabe nemcsak a gazdag Zimbabwét juttatta koldusbotra, de igyekezett egész Afrikát a Nyugat ellen hangolni. A csütörtöki Heti Válaszból kiderül, hogy bukása ennek ellenére miért is nem Nyugat diadala.

Morvai Krisztina: „Ez nem hűségeskü a Fidesz mellett”

Nem tudja, a Jobbikra szavaz-e jövőre a Jobbik európai parlamenti képviselője. Morvai Krisztina azt mondja: három éve nincs kapcsolatban Vona Gáborral, de nem a személyes sértettség, hanem az irányváltás bizonytalanította el. Nagyinterjúnk a csütörtöki Heti Válaszban.

Kovács Ákos: Leszállni az egovonatról

A Nyugat nagyon mást ért kultúrán, mint mi, ebben a tekintetben igazán szerencsésnek mondhatjuk magunkat – mondja Kovács Ákos énekes, dalszerző, akit nemrég bemutatott Arany János-estjéről és a jövő évi jubileumi koncertjéről is kérdeztünk. Nagyinterjúnk a csütörtöki Heti Válaszban.