Gazdaság

Hatalmas botrány! Az MSZP megégett, a Fidesz hallgat

/ 2010.03.21., vasárnap 09:47 /
Hatalmas botrány! Az MSZP megégett, a Fidesz hallgat

Kétséges, hogy megtérülhetnek-e a sávolyi Balatonringbe fektetett állami milliárdok. A Pénzügyminisztérium szerint a beruházás gazdaságtalan és jogszerűtlen, az MFB pedig a kormányzati nyomás ellenére kihátrált a projekt mögül. Az érintett cégek közel sem makulátlanok, és sok szállal kötődnek a szocialistákhoz.

Lemondott a sávolyi pálya építésének koordinálásáról Suchmann Tamás, a Balaton Fejlesztési Tanács elnöke, azt javasolva: a beruházás sorsát már a következő kormány döntse el.

A szocialista parlamenti képviselő az egyik élharcosa volt a Balatonring építésének, ám a visszásságok meghátrálásra késztették. A 35 milliárd forint állami pénzből megépíteni tervezett versenypályáról ugyanis kiderült: mind az ésszerűsége, mind a fejlesztésben részt vevők előélete kívánnivalót hagy maga után.

Flúgos futam?

A pálya ötlete 2008-ban vetődött fel, amikor a spanyol Sedesa bejelentkezett a kormánynál, hogy több mint ötvenmilliárd forint értékű beruházásba fogna a Balaton-parti Sávolyon. Az elképzelések a motorversenypálya mellett golffalut és termálfürdőt is tartalmaztak.

Az idegenforgalmi vonzerőt jelentő építkezésért cserébe többféle állami támogatásra is számított a befektető. Ekkor azonban még úgy tűnt, az ingatlanfejlesztés jórészt magánpénzből valósul meg, s erre alapot jelentett a Sedesa spanyolországi tőkéje, valamint az az ígéret, hogy a forrásokat a spanyol Bancaja Habitat biztosítja.

A bank aztán a válság hatására kivonult a projekt mögül. De hogy a terv ne maradjon finanszírozás nélkül, tavaly ősszel kormányhatározat született a terv támogatásáról. Ebben a beruházást végző projektcég, a Sávoly Motorcentrum Fejlesztő Kft. (SMF) számára tíz évre húszmilliárd forint költségvetési forrást, valamint 15,3 milliárd forint 25 éves lejáratú, kedvezményes kamatozású MFB-hitelt biztosítanának.

A spanyol befektetők ennek fejében ígéretet tettek, hogy a következő tíz évben világbajnoki futamokat szerveznek, s más rendezvényeknek is helyet adnak.

Az üzemeltetésre közös céget hoztak létre az állammal: a Balatonring Zrt. 70 százaléka az SMF-é, 30 százalékban pedig a Magyar Turizmus Zrt. (MT) a tulajdonos. E tulajdonrész fejében az állam még azt is vállalta, hogy tíz évig fizeti a MotoGP-futamok évi közel 1,5 milliárd forintos licencdíját.

A tervek szerint már 2009 őszén versenyt kellett volna rendezni Sávolyon, ám még az idei futam megvalósulása is bizonytalan. A helyszínen ugyanis egyelőre inkább csak földmunkákat végeztek, kijelölve a leendő pálya nyomvonalát.

Hogy mindez a befektetés miért éri meg az államnak, arra egy, a KPMG tanácsadó cég által készített hatástanulmány volt hivatott válaszolni. Ez alapján döntött ugyanis a kabinet a beruházás további támogatása mellett.

A Társaság a Szabadságjogokért és az Index közös pere nyomán nyilvánosságra hozott dokumentum nem tartotta elképzelhetetlennek a beruházás nyereségességét, ám elismerte: a biztos megtérüléshez a csillagok különösen kedvező együttállása szükséges.

Ennél messzebb ment a Pénzügyminisztérium: egy kiszivárgott belső anyag szerint a tárca szakértői kockázatosnak, gazdaságtalannak, sőt jogszerűtlennek vélik az elképzelést. A legnagyobb rizikónak azt tartják, hogy ha az Európai Bizottság kivetnivalót talál az állami támogatásban, akkor azt kamatostul vissza kell fizetni, az pedig a projekt bedőléséhez vezet. Ezért a hitelre vonatkozó előterjesztést - amely eredetileg a Nemzeti Gazdasági és Fejlesztési Minisztérium és a PM közös ügye volt - Oszkó Péter pénzügyminiszter végül nem írta alá.

Nürnbergi per

Gyenesei István még önkormányzati miniszterként részt vett a pálya 2008-as alapkőletételénél, és a mai napig komoly turisztikai lehetőséget látna a versenypályában. Tavaly február óta azonban fenntartásai vannak a beruházás megvalósíthatóságával. A somogyi országgyűlési képviselő lapunknak elmondta, szerinte ma az egész terv nem más, mint egy nagy ingatlanspekuláció.

A befektetők ugyanis olcsón, szántóföldi áron vásárolták meg a pályának és az egyéb fejlesztéseknek helyet adó, mintegy 600 hektárnyi földet, amelyet aztán egy helyi határozat építési területté nyilvánított. "Csak ezzel a lépéssel milliárdos értéknövekedésre tettek szert. A térségben kötelező közművesítés szintén értéknövelő. De a legnagyobb üzlet számukra, ha 30 hektáron spanyol tőke helyett magyar állami pénzből épülne meg és üzemelne a pálya. Így a körülötte lévő mintegy 500 hektár forgalmi értéke sokszorosára növekedne a spanyol tulajdonosok hasznára" - mondja a politikus.

A kormány mindezek ellenére kitart a beruházás mellett, s mind nagyobb nyomást gyakorol az MFB-re is, hogy megszülessen a hitelszerződés. A bankban azonban már nem lelkesednek a projekt kötelező finanszírozásáért. Az MFB-ben már szállóigévé vált mondat szellemében - "A nürnbergi perben sem fogadták el érvelésként, hogy parancsra tettem" - a szerződési feltételekkel igyekeztek mind jobban levédeni magukat. Végül lapzártánkkor az MFB úgy döntött, nem ad hitelt a beruházáshoz. Őri Kovács Katalin az MFB kommunikációs igazgatója elmondta, a szerződés előtti jogi átvilágítás olyan kockázatokat tárt fel, amelyeket a bank nem akart vállalni. Mindezt már jelezte a tulajdonosi jogokat gyakorló gazdasági miniszternek is.


A projekt befektetőinek - a Sedesa és a Grupo Milton - pedigréje közel sem makulátlan, sok szálon köthetők szocialista politikusokhoz is. A Sedesa csoport először a dugába dőlt kormányzati negyed beruházás kapcsán került a figyelem középpontjába, majd számos állami és szocialista vezetésű önkormányzat projektjeiben tűnt fel. A Sedesa Hungária ügyvezetőjének, Szabó Flórának a lánya pedig a parlamenti MSZP-frakció gazdasági igazgatójának, Goldfárth Józsefnek az élettársa. Goldfárth pedig néhány éve még együtt ült Újhelyi Istvánnal a szocialista Táncsics Mihály Alapítvány felügyelőbizottságában.

Újhelyi az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium, majd a Miniszterelnöki Hivatal államtitkáraként a kezdetek óta mentora a sávolyi beruházásnak, s jó kapcsolatokat ápol a Grupo Miltonnal is. Itt ugyanis az összekötő az a Nagy Balázs, aki korábban Újhelyi kabinetfőnöke és titkárságvezetője volt. Ráadásul a Grupo Milton a Figyelő információi szerint ötvenmillió forinttal támogatta az Újhelyi által patronált szegedi kézilabdacsapatot.

Botrány otthon is

Az Index kiderítette, hogy a Grupo Milton tulajdonosának, a 10. leggazdagabb magyarként ismert Kovács Bence Jánosnak korábban számos gyanús ügye volt, 1995-ben többrendbeli csalásért még jogerősen el is ítélték. A Grupo Milton pedig egy sor olyan vitatott projektben is feltűnik, mint a pátyi golffalu, a pécsi magasház, az adonyi magtárak (amelyek ügyében a Nemzeti Nyomozó Iroda hűtlen kezelés gyanúja miatt vizsgálódik) vagy a taszári reptér hasznosítása.

A Sedesa pedig a meg nem valósult kormányzati negyed beruházás farvizén olyan jó megrendelésekhez jutott már, mint az M43-as építése, de szívesen lenne részese a záhonyi logisztikai központnak vagy a szegedi gyógyfürdő-beruházásnak is.

Közben a Sedesa anyavállalata Spanyolországban keveredett botrányokba. A vállalkozással szemben Valenciában egy éve folyik ügyészségi vizsgálat az elmúlt évek legnagyobb kampányfinanszírozási botránya kapcsán.

A spanyol lapok szerint jobboldali politikusok milliós nagyságrendű megvesztegetési pénzeket tettek zsebre azért, hogy a Sedesát és más cégeket milliárdos megrendelésekhez juttassák. Idehaza az ügyben egyelőre a Fidesz sem hallatja a hangját. Érdeklődésünkre egy kétsoros közleménnyel válaszoltak, miszerint "a sávolyi projekt ügyében óriási a zűrzavar, jelenleg nem lehet tisztán látni. A Fidesz-kormány azonban minden szerződést nyilvánosságra fog hozni."

Rosta

Borbás Barna

Találkozunk 2016-ban!

Izraeli nagykövet: „Nem védeném meg Sorost csak azért, mert zsidó”

Soros György kritizálása önmagában nem antiszemitizmus – mondja Izrael budapesti nagykövete. Yossi Amrani egyetért azokkal a magyarokkal, akik nem akarják, hogy külföldről mondják meg nekik, mit szabad a saját országukban, s Brüsszelről sincs jó véleménnyel. Nagyinterjúnk a csütörtöki Heti Válaszban.