Gazdaság

Könnyű szárnyakon - Gecse Tamás repülőgépgyártó

Magyarok a piacon

/ 2006.11.16., csütörtök 15:44 /

Magyar fejlesztésű repülőgépeket gyárt két éve a ballószögi Corvus Aircraft Kft. Az ultralight kisrepülő, a Corvus Corone öt kontinens egét szelheti nemsokára az ügyvezető reményei szerint.



- Szeret repülni?

- Nem vonz a vezetés, de utasként szívesen repülök.

- Mégis hogy lett akkor repülőgépgyártó?

- Közgazdász vagyok, a társamnak, Voloscsuk Andrásnak fordult meg először a fejében a repülőgépgyártás gondolata. Régóta ismerjük egymást. Ő készített egy gépet, én pedig felajánlottam: segítek a megvalósításában. De mindketten úgy véljük, hogy itthon misztifikálják a repülést.

- Hogy érti?

- Voloscsuk Andrással korábban egy műemlék épületet újítottunk fel Budapesten. Az senkit sem érdekelt, pedig szép munkát végeztünk. Most belefogtunk a repülőgépgyártásba, és mindenki felkapta rá a fejét. Valamiért áhítattal tekintenek a repülésre. A szomszédos Ukrajnában is nagyobb kultúrája van a repülésnek, mint nálunk, ahol nincsenek nagy távolságok, s kevés az utas.

- Hány repülőgép értékesítését tervezik Magyarországon?

- Ha ötöt eladunk évente, az már jó, de ennél sokkal többet is lehetne. Egy ilyen gép nem drágább, mint egy felső kategóriás autó: 15-20 millió forint. Sokan mondják, hogy végre van magyar repülőgép, és már csak patriotizmusból is szeretnének venni.

- Mi a piac eddigi ítélete?

- Már az első gépünk is nagy feltűnést keltett egy németországi bemutatón. Megvannak a szükséges uniós engedélyek, így még novemberben elkészül három gép itthonra, s ugyanennyi a német piacra. Amerikában most van engedélyezés alatt két gépünk. Mi vagyunk az első olyan magyar cég, amelyik Amerikába és Dél-Afrikába szállít repülőgépeket.

- Mitől különleges a Corvus Corone?

- Nem gondoljuk, hogy különleges lenne. Szép és könnyű. Szén- és üvegszálas kompozit anyagból készül: ettől könnyű, ami a repülésben mindent elmond egy gépről. A Boeing, az Airbus, de még a Gripen is ezt a technológiát alkalmazza.

- Tehát csak egy a sok közül?

- Nem, a kisgépek kategóriájában az elsők között vagyunk. Ez a technológia elég drága, ezért még nem nagyon terjedt el. A legtöbb kisrepülőt még alumíniumból építik. Persze mindenkinek a saját gyereke a legszebb és a legokosabb. Döntse el a piac, hogy mennyire jó, és vigyék a jó hírét.

- Mi a következő tervük?

- Tervezünk egy behúzható futóműves gépet, lesz dízelmotoros változat is. November végére pedig elkészül egy műrepülésre alkalmas darab, hatezer köbcentis motorral. Szeretnénk a mostani kétüléses után egy többüléses gépet is gyártani, mert Amerikában annak nagyobb a keletje.

- Honnan van mindezekhez forrás?

- Főleg uniós pályázatokból. Legutóbb 75 millió forint vissza nem térítendő uniós támogatást nyertünk gépek vásárlására. Ez nekünk sok pénz. Amikor ötről ötvenre bővítettük az alkalmazottaink számát, állami támogatást kaptunk a munkahelyteremtésért.

- Megtérülő beruházás a repülőgépgyártás?

- Kezdetben csak egy ultralight repülőgépet akartunk gyártani egyféle motorral, Magyarországra. Most már kétféle motor lesz, a célországok között ott van Amerika, Dél-Afrika. Most rakjuk le egy remélhetőleg sikeres cég alapjait. Egyelőre persze olyan, mint a rulett. De én hazárdjátékos vagyok.



Gecse Tamás

1969-ben született Egerben.

Itthoni tanulmányait követően egy évet töltött Berlinben gazdasági ösztöndíjjal, majd bankárként helyezkedett el a Bank Austria Creditanstaltnál, később a Bankár Befektetési Rt.-nél. Évekig az egri családi szőlészetben segítette a bor- és mustexportálást.

2004 óta ügyvezetője és társtulajdonosa a Corvus Aircraft Kft.-nek.

Nős, két gyermek édesapja.




Madártávlat

Egy "lapraszerelt" repülőgép-kit adta az ötletet Voloscsuk Andrásnak a Corvus kifejlesztéséhez, mondván: lehet ezt jobban is csinálni. A saját tervezésű gép elkészítésére 2004 tavaszán létrehozott kft.-hez csatlakozott Gecse Tamás. A cégnél kezdetben öten dolgoztak. Ma a 200 millió forintos alaptőkéjű, ballószögi központú társaság 50 főt foglalkoztat. Hosszabb távon évi minimum ötven gép gyártása és eladása a cél, ami 7-800 milliós forgalmat eredményezne, az idei várható 100 millió forint után. A vállalkozásnak rövidesen Romániában nyílik telephelye, valamint kialakulóban van a Corvus China és egy dubai együttműködés is.

Rosta

V. Nagy Viktória

Találkozunk 2016-ban!

Az Orbán-modell alappillérei – Magyarország, projektország?

Hogyan sikerül a Fidesznek 2017 végén is vezetni a népszerűségi listát? Miért támogatja őket sok baloldali is? Hogyan érték el, hogy tömegek egzisztenciája függjön a sikerüktől? Ezekre a kérdésekre is válaszol egy új tanulmánykötet – illetve a friss Heti Válasz.

Őrfi József bátorsága és lelki ereje mindent vitt az idei gálán

Mesébe illő Őrfi József piliscsabai házának története. Nem tündérmesébe, hanem olyan magyar népmesébe, amelyben a hősnek számos próbát kell kiállnia. Az építész-családfő bátorsága és lelki ereje a Média Építészeti Díja idei gáláján mindent vitt. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Famaffia Romániában – Adjátok vissza az erdeinket!

Egy friss botrány és egy dokumentumfilm is felhívja a figyelmet az Európa utolsó érintetlen vadonjainak otthont adó Romániában dúló illegális fakitermelésre. Nemcsak a korrupt politika vagy a profitéhes multi a hibás: székely falusi közösségeket is megvadított a fából szerezhető könnyű pénz. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Rockenbauer 30 – Pali mögött volt értelme gyalogolni

Pali után nem lehet ilyen filmet csinálni – vélik a Másfélmillió lépés Magyarországon alkotói. Rockenbauer Pál halálának 30. évfordulóján azt kutatjuk a friss Heti Válaszban, mi a titka a sorozat népszerűségének, és miért nem született azóta sem hasonló.

Nyolcvanezres pezsgőt locsolt az egyik Mugabe-fiú

Voltak nála véreskezűbb afrikai vezetők is, de kártékonyabbak kevesen. Robert Mugabe nemcsak a gazdag Zimbabwét juttatta koldusbotra, de igyekezett egész Afrikát a Nyugat ellen hangolni. A csütörtöki Heti Válaszból kiderül, hogy bukása ennek ellenére miért is nem Nyugat diadala.