Könnyű szárnyakon - Gecse Tamás repülőgépgyártó

Magyarok a piacon

/ 2006.11.16., csütörtök 15:44 /

Magyar fejlesztésű repülőgépeket gyárt két éve a ballószögi Corvus Aircraft Kft. Az ultralight kisrepülő, a Corvus Corone öt kontinens egét szelheti nemsokára az ügyvezető reményei szerint.



- Szeret repülni?

- Nem vonz a vezetés, de utasként szívesen repülök.

- Mégis hogy lett akkor repülőgépgyártó?

- Közgazdász vagyok, a társamnak, Voloscsuk Andrásnak fordult meg először a fejében a repülőgépgyártás gondolata. Régóta ismerjük egymást. Ő készített egy gépet, én pedig felajánlottam: segítek a megvalósításában. De mindketten úgy véljük, hogy itthon misztifikálják a repülést.

- Hogy érti?

- Voloscsuk Andrással korábban egy műemlék épületet újítottunk fel Budapesten. Az senkit sem érdekelt, pedig szép munkát végeztünk. Most belefogtunk a repülőgépgyártásba, és mindenki felkapta rá a fejét. Valamiért áhítattal tekintenek a repülésre. A szomszédos Ukrajnában is nagyobb kultúrája van a repülésnek, mint nálunk, ahol nincsenek nagy távolságok, s kevés az utas.

- Hány repülőgép értékesítését tervezik Magyarországon?

- Ha ötöt eladunk évente, az már jó, de ennél sokkal többet is lehetne. Egy ilyen gép nem drágább, mint egy felső kategóriás autó: 15-20 millió forint. Sokan mondják, hogy végre van magyar repülőgép, és már csak patriotizmusból is szeretnének venni.

- Mi a piac eddigi ítélete?

- Már az első gépünk is nagy feltűnést keltett egy németországi bemutatón. Megvannak a szükséges uniós engedélyek, így még novemberben elkészül három gép itthonra, s ugyanennyi a német piacra. Amerikában most van engedélyezés alatt két gépünk. Mi vagyunk az első olyan magyar cég, amelyik Amerikába és Dél-Afrikába szállít repülőgépeket.

- Mitől különleges a Corvus Corone?

- Nem gondoljuk, hogy különleges lenne. Szép és könnyű. Szén- és üvegszálas kompozit anyagból készül: ettől könnyű, ami a repülésben mindent elmond egy gépről. A Boeing, az Airbus, de még a Gripen is ezt a technológiát alkalmazza.

- Tehát csak egy a sok közül?

- Nem, a kisgépek kategóriájában az elsők között vagyunk. Ez a technológia elég drága, ezért még nem nagyon terjedt el. A legtöbb kisrepülőt még alumíniumból építik. Persze mindenkinek a saját gyereke a legszebb és a legokosabb. Döntse el a piac, hogy mennyire jó, és vigyék a jó hírét.

- Mi a következő tervük?

- Tervezünk egy behúzható futóműves gépet, lesz dízelmotoros változat is. November végére pedig elkészül egy műrepülésre alkalmas darab, hatezer köbcentis motorral. Szeretnénk a mostani kétüléses után egy többüléses gépet is gyártani, mert Amerikában annak nagyobb a keletje.

- Honnan van mindezekhez forrás?

- Főleg uniós pályázatokból. Legutóbb 75 millió forint vissza nem térítendő uniós támogatást nyertünk gépek vásárlására. Ez nekünk sok pénz. Amikor ötről ötvenre bővítettük az alkalmazottaink számát, állami támogatást kaptunk a munkahelyteremtésért.

- Megtérülő beruházás a repülőgépgyártás?

- Kezdetben csak egy ultralight repülőgépet akartunk gyártani egyféle motorral, Magyarországra. Most már kétféle motor lesz, a célországok között ott van Amerika, Dél-Afrika. Most rakjuk le egy remélhetőleg sikeres cég alapjait. Egyelőre persze olyan, mint a rulett. De én hazárdjátékos vagyok.



Gecse Tamás

1969-ben született Egerben.

Itthoni tanulmányait követően egy évet töltött Berlinben gazdasági ösztöndíjjal, majd bankárként helyezkedett el a Bank Austria Creditanstaltnál, később a Bankár Befektetési Rt.-nél. Évekig az egri családi szőlészetben segítette a bor- és mustexportálást.

2004 óta ügyvezetője és társtulajdonosa a Corvus Aircraft Kft.-nek.

Nős, két gyermek édesapja.




Madártávlat

Egy "lapraszerelt" repülőgép-kit adta az ötletet Voloscsuk Andrásnak a Corvus kifejlesztéséhez, mondván: lehet ezt jobban is csinálni. A saját tervezésű gép elkészítésére 2004 tavaszán létrehozott kft.-hez csatlakozott Gecse Tamás. A cégnél kezdetben öten dolgoztak. Ma a 200 millió forintos alaptőkéjű, ballószögi központú társaság 50 főt foglalkoztat. Hosszabb távon évi minimum ötven gép gyártása és eladása a cél, ami 7-800 milliós forgalmat eredményezne, az idei várható 100 millió forint után. A vállalkozásnak rövidesen Romániában nyílik telephelye, valamint kialakulóban van a Corvus China és egy dubai együttműködés is.

Rosta

Borbás Barna

Rosta legközelebb hétfőn 8 órától.

Még egyszer Hóman Bálint háborús bűnösségéről

Március 6-án a Fővárosi Törvényszék jogerősen felmentette Hóman Bálint néhai kultuszminisztert a háborús bűntett vádja alól. A Rubicon történelmi magazin most címlapon foglalkozik a témával. Néhány érdekes adalékot ajánlok az olvasó figyelmébe.

Kiderült: ezek a rendszerhibák okozták a Germanwings-tragédiát

Több súlyos rendszerhiba okozhatta a Germanwings-gép tragédiáját. Hogyan maradhatott titokban a pilóta betegsége a legszigorúbb alkalmassági vizsga során? Hogyan okozhatott súlyos katasztrófát egy ismerősei által tökéletesen átlagosnak tartott ember? Részletes háttér a csütörtöki Heti Válaszban.

Orbán attól tart, hogy megismétlődik a 2002-es vereség?

A miniszterelnöki évértékelő óta eltelt egy hónapban sikerült-e újra egységbe szerveznie táborát Orbán Viktornak? A médiapiac átrendezése – az új M1, a Hír Tv-vel és a Magyar Nemzettel szembeni bojkott, a körvonalazódó új jobboldali sajtóbirodalom – mennyire tudja majd segíteni a Fidesz üzeneteinek célba jutását? Állandó elemzőpárosunk, Mráz Ágoston Sámuel és Török Gábor a Jobbik erősödéséről és a brókerbotrányok választói „befogadásáról” is kifejti véleményét a csütörtöki Heti Válaszban.

Jobbikos képviselőt vizsgál az EU csalás elleni hivatala

Vizsgálatot indított az Európai Unió csalás elleni hivatala (OLAF) Kovács Béla jelenlegi és Szegedi Csanád volt jobbikos európai parlamenti képviselő ellen az Origo szerdai cikke szerint. A hírportál azt írta: alkalmazottakkal és látogatókkal kapcsolatos visszaélésekkel, csalással gyanúsítják őket.