Lehet még nagyobbat szelni a reklámtortából

Hiszünk abban, hogy értékek közvetítésére is épülhet sikeres üzleti modell a hazai televíziózásban – nyilatkozta a Heti Válasz Online-nak Málnay B. Levente. A Chello Centraleurope vezérigazgatója szerint a válságban előre kell menekülni, és biztos abban is, hogy több igazán erős szereplő jelenléte jót tenne a hazai televíziós piac fejlődésének.
- Mintha a televíziós piacot nem érintené a válság... Újabb és újabb csatornák bukkannak fel a kábeltévés kínálatban, ugyanakkor a szaksajtó arról ír, hogy a média által szeletelhető reklámtorta egyre zsugorodik. A Chello is gyarapodik, átalakul. Megéri most bővülni?
- A Chello tulajdonosa cégek felvásárlásával foglalkozó társaság, vagyis a mi üzletpolitikánknak kulcseleme az, hogy a piacon sikeresen működő és éppen megszerezhető csatornákat vásárolunk. A mi esetünkben az elmúlt években végrehajtott fejlesztések jelentős része átpozícionálás volt. Csomagban vásároltuk meg például a TV Paprikát, a TV Dekot és a Filmmúzeumot, melyek közül a gasztronómiai csatornához szinte hozzá sem kellett nyúlnunk. Ugyanakkor a Deko eredeti formájában alig-alig állt meg a lábán, vagyis át kellett alakítanunk. A Spektrum márkaereje és filozófiája - az egész univerzum szórakoztató ám informatív bemutatása - sugallta, hogy ugyanígy érdemes az otthon világához is hozzáállnunk: így lett a csatornából Spektrum Home. A változtatással ez a csatorna mára jelentősen tudta növelni nézettségét. A Filmmúzeum esti sávját egy kicsit át kellett hangolni, de alapvetően rendben volt a csatorna. Itt az elnevezés volt problematikus, mert a múzeum szó hallatán az embereknek sajnos valami avitt, poros, idejétmúlt dologra asszociálnak, ezért az új Film Mánia elnevezés már önmagában kimozdította a csatornát a holtpontról.
- A Spektrum Home megerősítését az is szolgálta, hogy más csatornán sikerrel futó sorozatokat „átvezényeltek" erre a csatornára. Így került ide a méltán népszerű River Cottage sorozat. Nem kockázatos ez, hiszen gyengítheti a már sikeres csatornát?
- Persze, van ebben némi kockázat, de az üzlethez ez is hozzátartozik. Ugyanakkor csak akkor élhetünk és élünk ezzel az eszközzel, ha a konkrét program valóban illeszkedik a megerősíteni kívánt csatorna tematikájába. Csak így hozhat sikert a döntés és ebben az esetben is így történt.
- A felvásárlásoknak az is lehet az előnye, hogy egy kiterjedt portfolióval rendelkező cég nyilván eredményesebben tárgyalhat új műsorok megvásárlásáról. Aki többet vesz, az olcsóbb árat érhet el.
- Huszonnégy csatornát működtetünk Közép-kelet Európában, és tudatosan ki is használjuk a méretünkből fakadó előnyünket. Nagy mennyiségben, csomagokban vásárolunk professzionális, nagy nézettséget hozó, minőségi tartalmat, s a kialkudott árengedmény egyszerre segít a profit növelésében a minőségi fejlesztések finanszírozásában.
- De hogyan lehet a válság kellős közepén növekedni?
- Tudatos üzletpolitikánk, hogy egy ilyen helyzetben nem a visszavágást választjuk, hanem a terjeszkedés irányába teszünk erőfeszítéseket. Fejlesztjük a korábban felvásárolt cégeinket, finomhangolást végzünk, s ha megfelelő alkalom adódik, újabb akvizíciókat is végrehajtunk. Csak az élheti túl a válságot, aki előre menekül. Rendkívül fontos tematikának tekintjük a sportot, ezért megvásároltuk a Bajnokok Ligája keddi játéknapjának sugárzási jogát és meghosszabbítottuk az évek óta sikeres együttműködésünket a Magyar Labdarúgó Szövetséggel. A cseh és a szlovák piacon pedig megvásároltuk az Európában legnépszerűbb KHL hoki liga közvetítési jogait. Ezek nem olcsó lépések, de hosszú távon hiszünk a sportban, mint eladható, minőségi tartalomban.
- Hol helyezkedik el a Chello a hazai műsorszolgáltatók rangsorában?
- A tematikus televíziók között piacvezetők vagyunk. A hazai televíziós piac lassan konszolidálódik és az RTL csoport piacvezető szerepét aligha lehet megkérdőjelezni. Ugyanakkor a reklámértékesítés területén a Chellot 11 csatornáját is magába foglaló At Media sales-house összes nézettségét tekintve már meghaladja a TV2 által képviselt portfóliót, ez piaci részesedést tekintve a lakosság 19 százalékát jelenti.
- Merre lehet még bővülni?
- Tekintettel piaci súlyunkra reklámbevételeinket még biztosan tudjuk növelni. Hiszek abban, hogy a magyar televíziós piac fejlődését az szolgálná, ha két-három vezető szereplő helyett legalább négy-öt meghatározó cég lenne jelen, arra törekedve, hogy minőségi, magyar gyártású tartalmakat hozzanak létre. Először sokan csak nevettek azon az ötleten, hogy a hazai NB1-re építsük fel a „Harmadik félidő" című meccsösszefoglalókat sugárzó műsorunkat. Mi hittünk ebben, mert, - nem vagyok egyedül a negyvenes éveimben járva, aki - még emlékeztem arra, hogy évtizedekkel ezelőtt a családok hétvégén azért indultak el előbb haza a telekről, hogy megnézhessék a bajnoki labdarúgó mérkőzésekről készült heti összefoglaló műsort, ami igazi vasárnap esti tévés élményt jelentett. A „Harmadik félidőnek" ma stabil, jelentős és növekvő nézőtábora van, időnként már a meccsek nézettségét is meghaladó eredményt ér el.
- Többször elhangzott már a minőségi tartalom kifejezés. Nézőként számomra is az értékekre koncentráló szemlélet különbözteti meg a Chello kínálatát a két vezető kereskedelmi csatorna végletekig elbulvárosodott tartalmától. Ezek szerint az érték árusítására is lehet sikeres üzletet építeni?
- A tematikus televíziózás egyik nagy előnye, hogy hitelesen, következetesen, egyszerűen és kiszámíthatóan szolgálhatja a közönség azon rétegeit, melyek nem, vagy nem mindig találják meg az érdeklődésüknek megfelelő, értéket hordozó műsorokat a piacvezetők kínálatában. Mi nem a legnagyobbak pályájukon versenyzünk, s így nem kell elvtelen kompromisszumokat kötnünk a nézettség növelése érdekében. Persze nekünk is fontos a piaci részesedés bővítése, de mi a kiugróan magas nézettség hajszolása helyett inkább a „sok közepesen erős csatorna sokra megy" stratégiáját választjuk. Ezzel együtt be kell vallanom, hogy nagyon nehéz a hitelesség keskeny mezsgyéjén tartani az olyan népszerű csatornáinkat, mint például a Spektrum. Szórakoztatni kell, ugyanakkor a következetes értékközvetítésről sem mondhatunk le.
- Milyen fejlesztéseket terveznek jövőre?
- A Sport Tv december közepén indítja HD adását, ami jelentős műszaki fejlesztést igényelt. Legkésőbb a 2013-as tavaszi labdarúgó szezon indulásának idejére új stúdióba költözik a Harmadik félidő és általában az összes chellós produkció. Bízunk abban, hogy a nézők észreveszik majd azt a minőségi fejlődést, amit ettől a jelentős beruházástól várunk, számunkra pedig jelentősen költséghatékonyabb működést tesz majd lehetővé az, hogy nem szétszórva, hanem az új, korszerű stúdióban gyárthatjuk majd a produkcióinkat.