Gazdaság

Magyarország: kátyúnagyhatalom

/ 2018.04.12., csütörtök 18:30 /
Magyarország: kátyúnagyhatalom

Miközben ezermilliárdokból épülnek az új sztrádák, a meglévő úthálózat az utóbbi években egyre csak pusztult, ami hatalmas gazdasági és társadalmi károkat okoz. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

A 32 ezer kilométeres országos közúthálózaton a burkolat állapota a hálózat 53,4 százalékán az ötfokozatú skála legalját jelentő rossz minősítést kapta, 11,1 százalék pedig a nem megfelelő besorolást. Az ebbe a két kategóriába tartozó utakra azt mondják a szakemberek, hogy tönkrementek, az alapoktól újra kellene építeni őket. Tűrhető minősítést 17,9 százalék kapott, megfelelőt 5,5, jót pedig 10,5. A fennmaradó 1,6 százalékot nem mérték fel, vagy egyéb okból nincs rá adat.

Tavaly és tavalyelőtt összesen csak 667 kilométer közutat újítottak fel. Mennyi kellene? „Az utakat 10 éves időtartamra tervezik. A 10 év lejárta után felújításra lenne szükség” – írja a Magyar Közút a kátyúzással kapcsolatos kérdéseknek szentelt oldalán. Ez alapján könnyű kiszámolni, hogy évente 3200 kilométeren kellene elvégezni a munkát.

A Közlekedéstudományi Intézet korábban kimutatta, hogy a balesetek helyszínén a nyomvályú sok esetben mélyebb, a (kerekek megcsúszása ellen szolgáló) mikroérdesség pedig mindig rosszabb volt, mint az úthálózat egészének átlaga. Statisztikailag igazolták tehát az összefüggést az út állapota és a balesetek bekövetkezése között. Vagyis nemcsak gazdasági, hanem sérülésekben, emberéletekben mérhető árat is fizet az ország a rossz utakért.

 

 

 

 

További részletek az április 12-i Heti Válaszban. Lapunk elektronikus formában a Digitalstandon is kapható.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

Baljós árnyak a magyar Microsoftnál

Váratlanul felállt székéből a magyar Microsoft ügyvezetője. Nem ez az első baljós árny a vállalatnál: fél éve elcsapták állami viszonteladóikat, két volt vezetőjük kormányzati mentőövet kapott, és a hírek szerint az amerikai hatóságok is vizsgálódnak az ügyben.

Mi legyen a hajléktalanokkal? Válaszol a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke

Októberből törvény tiltja, hogy a hajléktalanok életvitelszerűen közterületen tartózkodjanak. Egy magát kereszténynek valló kormány bilincsben vezetteti el a legszegényebbeket? De működhetnek-e hajléktalanszállóként az aluljárók? Vecsei Miklóst, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnökét dilemmáinkkal szembesítettük. A teljes nagyinterjú a digitális Heti Válasz legfrissebb számában olvasható.

Hatékony oktatási-nevelési stratégia a cirkuszban

A Fővárosi Nagycirkusz előadásait, valamint különböző programjait látva egyre inkább bebizonyosodik, hogy a cirkusz közösségeket tud megszólítani, gondolkodásra, beszélgetésekre, vitákra sarkalló tartalmakat képes közvetíteni.

Matteo, az igazságos?

Olaszország lehet az első nyugat-európai állam, ahol az új, populista jobboldal bedarálja a mérsékelt jobboldalt.