Gazdaság

Meg fog döbbeni, mennyivel drágábban utazunk, mint a lengyelek

/ 2017.08.31., csütörtök 08:30 /
Meg fog döbbeni, mennyivel drágábban utazunk, mint a lengyelek

A rugalmassága és olcsósága miatt egyre népszerűbb civil fuvarmegosztás feladja a leckét a buszos és vasúti személyszállítóknak. Főleg akkor, ha idehaza fontosabb az állami befolyás megőrzése, mint az utóbbiak színvonalának javítása. Részletes háttér a csütörtöki Heti Válaszban.

A fővárosból Zalaegerszegre a legolcsóbb buszjegy 4300 forint, Lengyelországban viszont a hasonlóan hosszú Varsó-Toruń távolságot már ezer-kétezer forintból is megtehetjük. Azért nem lehet pontos összeget megadni, mert a lengyel buszos piac liberalizált, számos szolgáltató verseng egymással, és némelyikük olyan dinamikus árazást használ, mint a fapados légitársaságok. Így a szemfülesek bagóért keresztülutazhatják az országot.

Ha külföldre mennek, ezt a magyarok is megtehetik, például Krakkóba és Prágába több szolgáltatóval is olcsóbban buszozhatunk el Budapestről, mint Zalaegerszegre. Idehaza viszont nincs szabad piac: a belföldi autóbuszos menetrend szerinti személyszállításban a piacnyitást 2009-ben a Bajnai-kormány, 2012-ben és tavaly pedig az Orbán-kabinet halasztotta el, legutóbb 2019 végéig.

A versenyt persze nem lehet teljesen elfojtani. Például az Oszkár telekocsi oldalon szervezve már 2500-3000 forintból el lehet jutni Zalaegerszegre. A szolgáltatás eredendően az üres helyekkel rendelkező autósokat köti össze az utazni vágyókkal, de jó ideje szép számmal találni olyanokat, akik kisbusszal naponta akár többször is megteszik az utat Budapest és valamelyik nagyváros között.

 

 

 

 

A teljes cikk az augusztus 31-i Heti Válaszban olvasható, mely a Digitalstandon is megvásárolható.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

Ez most már Lázár–Tiborcz-ügy

Minél több részlet derül ki, annál érthetőbb, miért próbálta eldugni a kormány az Elios csalásgyanús közvilágítás-korszerűsítési beruházásairól szóló OLAF-jelentést.

A Fidesz és a totális képviselet kockázata

„A hatalom, a pénz, a döntések mindig hordozzák a megosztás veszélyét. Előbb-utóbb lesznek, akikhez a hatalmon lévőknek muszáj mást szólni, valamivel indokolni, hogy miért nincs más értelmes választás, mint ők.”

Salgótarján nem Szeged – billegő körzetek Nógrádban

Makacs szegénység, elöregedés, lassú fogyatkozás: az ország legvidékiesebb megyéjében lenne ok a protestszavazásra. A megyeszékhelyen erős a baloldal, de a háromosztatú politikai térben a kormánypártnak a legjobbak az esélyei. A Heti Válasz választási sorozata ezúttal a két nógrádi választókerületet mutatja be. Részletek a friss lapszámban.

Egyetlen közautó 7–11 magántulajdonban lévőt helyettesíthetne?

Már 500 közautó áll a fővárosban közlekedők rendelkezésére, két-három év múlva pedig ezernél is több lesz. Külföldi tapasztalatok szerint tízszer ennyi saját járgányt helyettesíthetnek, de kérdés, hogy ez idehaza is reális-e. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.