Gazdaság

Min spórolhat a BKV?

/ 2011.01.02., vasárnap 20:40 /
Min spórolhat a BKV?

A szakszervezeti vezető szerint a garázsokban csak a biztonságos közlekedést veszélyeztető hibák elhárítására van pénz. A cég szerint mindenesetre nem a fűtésen spórolnak.

A kemény téli hidegek beköszöntével ismét dideregni kell a főváros egyes tömegközlekedési eszközein. A fűtetlen utasterek problémájára a szerdán hívta föl a figyelmet a Blikk. Írásukban egyenesen azzal vádolták meg a BKV-t, hogy a fűtésen spórol, ezzel viszont újabb műszaki problémákat idézve elő - az utasok komfortérzetéről nem is beszélve.

A lapnak nevük elhallgatását kérő járművezetők úgy nyilatkoztak, hogy a garázsok területén éjszakára nyitott ajtókkal állítják le a buszokat, mert félnek attól, hogy a levegőrendszerben lecsapódó pára megfagy. Ha ez megtörténik, a jármű nem tud levegőt termelni, mely többek közt az ajtó nyitásához is elengedhetetlen.

A társaság sajtóközleményében cáfolta a lap állításait, szerintük a hosszantartó hideg és a fagy megviseli a BKV járműállományát, de „továbbra is az utasok biztonsága és kényelme a legfontosabb". Bár nem a buszok fűtésén spórolnak, a tartós hideg időben a hatékonyság "sajnos nem minden esetben éri el azt a szintet, amelyet az utasok komfortérzete kívánna".

A társaság arra is felhívja a figyelmet, hogy az utastér hőmérséklete a buszok fűtőberendezésének hatékonyságától, műszaki kialakításától és a környezeti hőmérséklettől is függ, s arányos a jármű életkorával. Ez átlagban jelenleg 17 év.

A járműállomány gerincét még mindig a már javarészt húsz évnél idősebb 200-as Ikarusok adják, ahol télen a motor hulladékhőjével melegítik - olykor csak melegítenék az utasteret. Meglehetősen abszurd ugyanakkor, hogy a fiatalabb 435-ös Ikarusok többségében a nyári kánikulában is megy a fűtés, ha nem így lenne, akkor motorjuk megfőne a hőségben.

Annyi tehát már bizonyos, hogy a fűtésen nem spórol a társaság, ettől függetlenül még számos fűtetlen jármű közlekedik a városban. Ez a tény viszont arra enged következtetni, hogy a karbantartás terén lehetnek problémák, esetleg a nadrágszíjat ott húzták meg. Nem mellékesen az erre irányuló célzásokat a BKV közleménye egy szóval sem cáfolta.

„Valóban nagyon sok buszban nem működik a fűtés, mert nincs pénz a megjavításukra. A sofőrök jelzik ugyan a hibát a karbantartóknak, de a kevés pénzből már csak a biztonságos közlekedést veszélyeztető hibák elhárítására futja" - nyilatkozta a bulvárlapnak Nemes Gábor, a társaság egyik szakszervezeti vezetője.

A BKV a kiadott közleményben azt is elismerte, hogy a hideg, a havazás és a latyakos utak miatt jelentősen megnövekedett a vonali hibabejelentések száma. „Ezek közül a legtöbb a légrendszeri fagyások és a vezetőfülkék nem kielégítő fűtésére vonatkozó hibabejelentés, amelyek oka a kompresszorok által a levegővel beszívott, és a légrendszer vízgyűjtő helyein összegyűlő és ott megfagyó légpára."

 

A tartós hidegben a BKV a fagyások ellen a légrendszer „rendszeres éjszakai víztelenítésével, és az Ikarusok esetében légrendszeri fagymentesítő folyadék bejuttatásával" védekezik. A szerdai üzemkezdetkor valamennyi busz elindult, ugyanakkor a fődiszpécser tájékoztatása szerint fél 11-re már 205 meghibásodásról érkezett jelentés.

Emlékezetes, tavaly decemberben a hideg beálltakor, valamint a kollektív szerződés megszületése előtt volt olyan reggel, mikor egyes számítások szerint 400 jármű vált működésképtelenné. A BKV akkori hivatalosan csak annyit közölt, hogy reggel az 1177 buszból 1166 forgalomba állt, azonban sok jármű visszaérkezett a garázsokba műszaki hiba miatt. Egyes járatokon, mint például a Gellért-hegyen közlekedő 27-es buszon a szükséges négy járműből csak egy volt működőképes.

Ha a tavalyi 400-as adatokkal hasonlítjuk össze az idei számokat, azt is mondhatjuk, a lehetőségekhez képest pozitív előrelépés történt, főleg annak tudatában, hogy mindössze 45 esetet lehetett a fagy kárára írni. A 160 egyéb meghibásodás ugyanakkor azt is jelenti, hogy a teljes buszflotta tíz százaléka délelőttre ilyen-olyan okokból működésképtelenné vált. Mindez annak ismeretében különösen aggasztó, hogy a két ünnep között az iskolaszüneti menetrend érvényes, mely kevesebb kocsi kiadását igényli, így volt elegendő kapacitás a kieső járművek pótlására.

A január harmadikától megkezdődő tanítás alkalmanként ismét nehéz helyzet elé állíthatja a társaságot. Mint írják, a fővárosi városvezetés és a Budapesti Közlekedési Központ elkötelezetten támogatja a járműflotta cseréjét, melynek első lépéseit 2011-ben meg is teszik. Azt egyelőre még nem lehet tudni, hogy ez kimerül-e a kritikán aluli műszaki állapotú midibuszok lecserélésével, vagy esetleg sor kerülhet-e további új járművek beszerzésére, illetve vonalak alvállalkozásba adására.

A BKV-nál mára buszhiány alakult ki, miután a nyár folyamán végleg le kellett állítaniuk néhány járművet. Három hónapig a korábban megkötött szerződések értelmében saját alvállalkozóik a Transman illetve a Volánbusz biztosította a szükséges plusz mennyiséget. Az átmeneti időszakot kihasználva októberben a BKV megvásárolta a Hajdú Volán 13 darab, 200-as családba tartozó magaspadlós Ikarusát.

Bár a tranzakció műszakilag visszalépésnek tűnhet, valójában a Debrecenben közlekedő járművek mindössze 8-10 évesek. Megemlítendő, hogy ott azért kerültek eladósorba, mert a hajdúsági város teljes egészében lecserélte flottáját korszerű, alacsonypadlós járművekre. Hollandiában ezalatt egy kisebb kontingens ezúttal szóló Van Hool busz válhatott feleslegessé, decemberben ugyanis tíz plusz tíz Van Hool, vagy azzal megegyező műszaki tartalmú buszra írt ki közbeszerzési pályázatot a BKV. Ám a szintén 8-10 éves járművek egyhamar még biztosan nem állhatnának forgalomba Budapesten.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. közleménye

Miután Borókai Gábor 2018. június 20-val lemondott a Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. ügyvezetéséről, a kft. ügyvezetői tisztségét 2018. augusztus 3-val Kovács Ildikó tölti be.

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Kft. (csődeljárás alatt) online felületén, a valasz.hu-n folyó tartalomszolgáltatás a mai nappal megszűnik.

A valasz.hu archívuma a továbbiakban is elérhető marad, az elektronikus Heti Válasz utolsó száma pedig a korábbi lapszámokkal együtt megvásárolható a Digitalstand.hu-n.

Budapest, 2018.08.03.

Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft.

Szeressük a szarkákat!

Mit jelent, ha nagyobb arányban jelennek meg szarkák a városban? Érdemes elgondolkodni rajta, mert amit a madarak jeleznek, az csak a jéghegy csúcsa. Akkor már elindult egy olyan folyamat, amit nehéz megállítani. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Az Özil-botrány utórezgései – focista a nagyhatalmi játszmában

Nem csitul a botrány Mesut Özil világbajnok labdarúgó körül. A harmadik generációs németországi török sportember rasszizmust kiáltott, és egy óvatlan lépése Recep Tayyip Erdoğan és Angela Merkel hatalmi küzdelmének részesévé tette. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Csapó Gábor: lehet, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik

Nemcsak a magyar férfivízilabda-válogatott barcelonai Európa-bajnoki nyolcadik helye sokkolta a hazai közvéleményt, de a játéka is. Az okokról Csapó Gábor olimpiai bajnok pólóssal beszélgettünk, aki nem zárta ki, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik. Nagyinterjúnk a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.