valasz.hu/uzlet/van-e-ertelme-betiltani-a-muanyagszatyrot-es-a-szivoszalat-129146

http://valasz.hu/uzlet/van-e-ertelme-betiltani-a-muanyagszatyrot-es-a-szivoszalat-129146

Gazdaság

„Önnek ajánlott levele érkezett”

/ 2015.06.24., szerda 11:52 /

Nyaraláskor automatikusan átirányíthatjuk küldeményeinket, a közértben is befizethetjük a csekket, és e-mail vagy SMS értesítő jön az ajánlott levél érkezéséről – ígéri Szarka Zsolt vezérigazgató. A Magyar Posta a közműszolgáltató után jövőre a takarékszövetkezetekkel bútorozik össze.

– Félnek tőle, vagy inkább várják, hogy az amerikai internetes csomagküldő, az Amazon Magyarországon is megjelenjen?

– Természetesen várjuk, főleg, ha a Magyar Posta végezheti az Amazon csomaglogisztikáját. Ettől függetlenül is az a célunk, hogy megőrizzük a csomaglogisztikai piacon elért pozíciónkat. Nyilván az Amazonnak is olyan partnerre lesz szüksége, amelyik megbízható, magas színvonalú szolgáltatást nyújt – rövid átfutási idő mellett. A Magyar Posta előnye a széles körű csomagátvételi lehetőségben rejlik, ezen a téren piacvezetők vagyunk. Az átvételi pontokat ma már nemcsak a posta fiókjai jelentik, hanem például a benzinkutak is: jelenleg 125 Mol-töltőállomáson van lehetőség a csomagok átvételére. A Mol Postapontok számának bővítéséről pedig zajlanak a tárgyalások. Az elektronikus kereskedelem fejlődésének köszönhetően ugyanis változnak a csomagátvételi szokások is. Míg korábban leginkább a házhoz szállítást részesítették előnyben az ügyfelek, erősödik az a tendencia, hogy inkább fix ponton, a nyitvatartási időtől függetlenül szeretik átvenni a küldeményeket. Ezért is kezdtünk csomagautomata-hálózat kiépítésébe.

– Néhány éve azt lehetett hallani, hogy a világ egyik vezető csomagterminál-gyártója, Lengyelország legnagyobb magánkézben lévő postai szolgáltatója, az Integer csoport 300 önműködő csomagautomatát fog nálunk üzembe helyezni. Ez még várat magára, de már vannak más versenytársak is.

– A Magyar Posta elsőként telepített automatákat tavaly áprilisban. Azóta másik két szolgáltató is megvetette a lábát a piacon, de jellemzően mindegyiknél száz alatt van az üzembe helyezett terminálok száma. Mi az üzleti potenciál és a kereslet alakulásának függvényében tervezzük a hálózat bővítését, de már most azt látjuk, hogy havonta 20-25 százalékkal nő az automatákból kézbesített csomagok száma. Bár a versenytársak vonatkozó adatai nem nyilvánosak, azt feltételezzük, hogy jól állunk ezen a téren. A fejlődés azon is múlik, milyen egyéb szolgáltatásokkal tudjuk bővíteni a terminálokat. Hiszen nem csak önmagukban álló vasdobozokról van szó: érintőkijelzővel, központi egységgel rendelkeznek és bankkártya elfogadására is képesek. Így vásárlások lebonyolítására vagy előbb-utóbb csekkbefizetésekre is alkalmassá tehetők.

– A csekkautomaták, a mobiltelefonos applikációk és a QR-kódos csekkbefizetés mellett milyen innovációval állnak még elő?

– Gyakran sokkal jelentősebbek a mögöttes rendszereink fejlesztései, amit nem minden esetben érzékelhetnek az ügyfelek. Példa erre a budaörsi levélfeldolgozó központunk: ott olyan technológiát honosítottunk meg, amely naponta akár hárommillió küldemény feldolgozását is lehetővé teszi. A gépsor optikai leolvasója nem csak a címadatok feldolgozására képes: olyan információkat is ki tudunk nyerni a rendszerből, amelyek kényelmi szolgáltatások bevezetését is lehetővé teszik. Ma már az ügyfelek által is kedvelt szolgáltatásunk a feladott csomag útjának nyomon követése az interneten vagy egy telefonos mobilapplikáción keresztül. Jogos elvárás, hogy ezt a hivatalos iratok, ajánlott tértivevények esetében is bevezessük. Ez nemcsak a feladónak lehet fontos, hanem a címzettnek is. Megfelelő regisztráció vagy ügyfélrendelkezés alapján hamarosan elektronikus értesítést – e-mailt vagy SMS-t – kaphatnak mindazok, akiknek másnap munkaidőben hivatalos iratot fogunk kézbesíteni. Így az ajánlott levél érkezéséről már előre, s nem utólag, a postaládába bedobott szelvényből értesülhetnek. Terveink szerint a levélküldemény-követési szolgáltatás egyes funkcióit már jövőre bevezetjük. De több olyan kényelmi megoldásunk is van még, amelyeket az ügyfelek nem annyira ismernek.

– Mondana példákat ilyenre?

– Ha valaki hosszabb időre elutazik vagy nyaralni megy, másik címre is kérheti küldeményeinek kézbesítését. Ezt korábban a posták egymás között hajtották végre, az új gépi technológiánk viszont már eleve a megadott új címhez tartozó postahivatalhoz irányítja a küldeményt. Az átirányítást ezres nagyságrendben veszik igénybe évente, s bár ez a szám nem jelentéktelen, az évi 700 millió kezelt küldeményünkhöz viszonyítva kicsinek mondható. Ismételt kézbesítést is lehet kérni ajánlott levelek esetén, vagy időpontra is be lehet jelentkezni a postára – elkerülendő a sorban állást. Mivel nem célszerű a puskaport idejekorán ellőni, a várható újdonságok közül csak két továbbit említek: hamarosan lesznek olyan csekkbefizető automaták, amelyek a készpénzt is elfogadják. A piacon már most is van példa arra, hogy egyes szupermarketekben a vevők a pénztárnál is be tudják fizetni csekkjeiket. Mi is ilyen megoldásban gondolkodunk, de azt szeretnénk, ha ezt több kereskedelmi láncnál is igénybe lehetne venni.

– A Magyar Posta előző vezetése úgy próbált megszabadulni a veszteséges kispostáktól, hogy kiadta őket gebinbe: 2700 szolgáltatási helyszíne közül közel ötszázat szervezett ki. Most mi a helyzet a Postapartner program keretében vállalkozások által működtetett postahivatalokkal?

– Nem vetném el teljesen ezt a működtetési formát, de téves volt azt gondolni, hogy egyes postahivatalok azért nem voltak hatékonyak, mert egy nagy állami vállalat hálózatára voltak felfűzve, s ha egyéni, vállalkozói kezelésbe kerülnek, akkor sikeresebben működtethetők. Ha minden változatlan maradt bennük, akkor mitől üzemeltek volna hatékonyabban a kiszervezett kisposták? Nem csoda, hogy ezek az egységek egymás után tértek vissza a hálózatba: a Postapartner programban mára 350 fiók maradt. A Magyar Posta árbevételének döntő hányadát a levél-és csomagtovábbítás, illetőleg a pénzforgalmi szolgáltatás adja, s leginkább nagy ügyfelektől származik. A bevétel tehát jórészt nem a kisebb hálózati egységeknél keletkezik, hanem központilag. De az is igaz, hogy minél nagyobb forgalmat bonyolít le egy postakirendeltség, annál inkább oda fog koncentrálódni a bevétel. Közel háromezer egységszám mellett viszont irreális elvárás, hogy a posta minden szintjén és elemében nyereséges legyen. A bevételeket és a költségeket ugyanakkor mindenhol össze kell rendezni, s új tevékenységekkel – például ügyfélszolgálati és kiskereskedelmi szolgáltatással – kell megtölteni a szabad kapacitásokat. A postaprogram újragondolása 2014 óta már ennek a jegyében zajlik.

– Ez azt jelenti, hogy átveszik a közművek ügyfélszolgálati munkatársait? Netán postásokat képeznek ki erre a feladatra?

– A közműszolgáltatókkal való együttműködés több síkon fut, és az ügyfélszolgálat terén való közös tevékenységnek is több szintje van. Vannak olyan nagyobb posták, ahol teljes funkcionalitású ügyfélszolgálatok működnek: két-három pultot a Főgázzal, illetve az Első Nemzeti Közműszolgáltatóval kapcsolatos ügyek intézésére alakítottunk ki. Az ügyintézők e cégek számítógépes rendszerét érik el, abban tudják végrehajtani a feladatokat, megoldani a problémákat. A kisebb postákon fiókirodákat vagy panaszfelvételi pontokat nyitottunk, ott a panaszok rögzítésére, formanyomtatványok igénylésére, tájékoztatás kérésére vagy kérelem beadására van lehetőség. S vannak olyan ügyfélszolgálatok – főleg a nagyobb postákon –, ahol a közmű munkatársai várják az ügyfeleket, magyarán: ebben az esetben a Posta biztosítja az infrastruktúrát, a közműszolgáltató csak bérli a helyet. Aztán vannak olyan posták is, ahol a mi munkavállalónk végzi ezeket a feladatokat – megfelelő képzés és oktatás után. Más a szolgáltatás ára ott, ahol csak a helyet adjuk, s megint más, ahol a humánerőt is mi biztosítjuk. Az ügyfélszolgálati pontok száma a háromszázhoz közelít.

– A posta a takarékszövetkezetekkel is „összefésülné” a hálózatát. Ennek mikor lesznek jelei?

– Már most is vannak, hiszen Magyar Posta Takarék Ingatlanalap néven közös befektetési terméket kínálunk hálózatainkban, s idén újabbak bevezetését tervezzük. Mivel a postahivatalok és a takarékszövetkezetek az ország szinte bármely pontján megtalálhatók, egy adott településen pedig akár mindkettő is, megnézzük, miként tudnánk költséghatékonyabbá tenni az üzemeltetésüket. A kisebb települések a takarékszövetkezeteken vagy a postákon keresztül kapcsolódnak az ország pénzügyi rendszeréhez. De ha nyereségessé akarjuk tenni ezeket az egységeket, akkor elképzelhető, hogy a jövőben egymás mellett, akár egy épületben is működhetnek: sokkal eredményesebb lehet az üzemeltetés, ha megosztják a költségeiket. Ebből adódik, hogy azokat az épületeket, amelyekre már nem lesz szükség az „összebútorozás” után, a posta vagy a takarékszövetkezet akár el is adhatja. Az ezzel kapcsolatos előkészületek már zajlanak, erre viszont csak jövőre kerülhet sor.

– Az állami tulajdonban lévő posta az FHB Bankkal is összefogott. De miért pont egy magántulajdonban lévő pénzintézettel?

– Bár a Magyar Postának pénzforgalmi jogosítványai vannak, bizonyos szolgáltatásokat csak pénzügyi partner bevonásával tud nyújtani. Mi ennek keretében tudunk bankszámla-szolgáltatást, megtakarítási termékeket kínálni az ügyfeleinknek. Ezek mindenhol kiegészítik a postai tevékenységet. Ha megnézi a nemzetközi példákat, láthatja: a nagy és erős posták így működnek. Nem a tulajdonosi háttér a lényeg: a stratégiai partnerségnek akkor van értelme, ha abból mindkét fél profitál. Az FHB-csoportban egyébként nemcsak az államnak, hanem kereskedelmi bankjában a Magyar Postának is van tulajdonrésze. Az igaz, hogy ma vannak állami tulajdonban lévő bankok is, de ez a kormány szándékai szerint csak ideiglenes állapot. Nem az a cél, hogy a bankszektorban az állami, hanem hogy a magyar tulajdon legyen a meghatározó.

– Az FHB Bank ígérete szerint idén nyártól már személyi kölcsönt is igényelhetünk a postahivatalokban.

– Ezt a két társaság közösen kommunikálta, hiszen a közös fejlesztés eredményeként ez már egy megvalósult termék. Július 15-én vezetjük be, egyelőre tíz fővárosi postán. Mivel a posta hosszabb ideje nem foglalkozott hitelnyújtással, alapos felkészülésre és a munkatársak oktatására volt szükség. Másfél hónap múlva már 350 postán lehet igényelni személyi kölcsönt. Azoknak is felkínáljuk ezt a lehetőséget, akik nem nálunk vezetik a folyószámlájukat. Ha viszont postaszámlára utaltatják a bérüket, akkor jelentős kamatkedvezményben részesülhetnek: ez esetben a személyi kölcsön kamata akár 16,5 százalék is lehet, ami jóval kedvezőbb a piacon található, bőven 20 százalék feletti kamatozású személyi hiteleknél. Az igénylése egyszerű, a hitel elbírálása is gyors, egy, legfeljebb két napot vesz igénybe, a végső döntést a bank központja hozza meg. A cél az, hogy minél több ember számára kis összegű, átlátható kamatozású és biztonságos hitelterméket nyújtsunk. A felvehető hitel nagysága legalább 200, legfeljebb 500 ezer forint, kamatozása fix, a futamidő kettő–négy év.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. közleménye

Miután Borókai Gábor 2018. június 20-val lemondott a Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. ügyvezetéséről, a kft. ügyvezetői tisztségét 2018. augusztus 3-val Kovács Ildikó tölti be.

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Kft. (csődeljárás alatt) online felületén, a valasz.hu-n folyó tartalomszolgáltatás a mai nappal megszűnik.

A valasz.hu archívuma a továbbiakban is elérhető marad, az elektronikus Heti Válasz utolsó száma pedig a korábbi lapszámokkal együtt megvásárolható a Digitalstand.hu-n.

Budapest, 2018.08.03.

Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft.

Szeressük a szarkákat!

Mit jelent, ha nagyobb arányban jelennek meg szarkák a városban? Érdemes elgondolkodni rajta, mert amit a madarak jeleznek, az csak a jéghegy csúcsa. Akkor már elindult egy olyan folyamat, amit nehéz megállítani. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Az Özil-botrány utórezgései – focista a nagyhatalmi játszmában

Nem csitul a botrány Mesut Özil világbajnok labdarúgó körül. A harmadik generációs németországi török sportember rasszizmust kiáltott, és egy óvatlan lépése Recep Tayyip Erdoğan és Angela Merkel hatalmi küzdelmének részesévé tette. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Csapó Gábor: lehet, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik

Nemcsak a magyar férfivízilabda-válogatott barcelonai Európa-bajnoki nyolcadik helye sokkolta a hazai közvéleményt, de a játéka is. Az okokról Csapó Gábor olimpiai bajnok pólóssal beszélgettünk, aki nem zárta ki, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik. Nagyinterjúnk a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.