Tarlós valószínűleg nem indul 2019-ben, de ez még sokat árthat neki

Demszky vállalta, Tarlós lobbizik ellene Brüsszelben: a döntés a dugódíjról már nem sokáig halogatható. A behajtási díj népszerűtlen, de hasznos eszköz lehetne a forgalom csökkentésére és a tömegközlekedés finanszírozására. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.
Kezdi szorítani az idő a városvezetést a Demszky Gáborék által még 2009-ben az Európai Unió felé a 4-es metró támogatásáért cserébe vállalt dugódíj ügyében. Ha Tarlós István brüsszeli lobbizása nem ér célt, és az unió végül nem engedi el a magyar vállalást, legalább másfél-két év és egy tízmilliárdos nagyságrendű beruházás kell az intézkedés előkészítéséhez. Az unió türelme valószínűleg 2016 végén, 2017 elején fogy el végleg: ha addig nem történik semmi, utána legfeljebb a visszafizetendő támogatási összeg nagyságáról lehet vitatkozni. A brüsszelieket nem maga a dugódíj érdekli, hanem a metróberuházás megtérülése: elvileg más eszközöket is elfogadhatnak a tömegközlekedés támogatására.
A dugódíj „menő”, progresszív dolog, de egyáltalán nem általános a nyugati világ nagyvárosaiban. Kelet-Európában Budapest lenne az első, ahol bevezetik. Léteznek sikeres példák működő rendszerekre Londonban, Oslóban, Stockholmban és Milánóban, olyan azonban sehol nem volt, ahol komoly társadalmi vita és ellenállás nélkül tudták volna az intézkedést meglépni – és olyan se, ahol egy főpolgármesternek nem belső szakmai meggyőződésére, hanem egy külső kényszerre kellett hivatkoznia. Mindez arra utal, hogy Budapesten valószínűleg nem lesz dugódíj, de a végső döntés a kormányon is múlik, hiszen egyrészt az intézkedéshez szükség lenne az Országgyűlés döntésére, valamint a most elfogadott útdíjrendszer korrekciójára, másrészt – ha a büntetést választják – azt nyilván a központi költségvetésből kell végül kifizetni. És az intézkedés politikai árát is elsősorban a kormány fizetné, hiszen Tarlós valószínűleg nem indul újra a 2019-es főpolgármester-választáson – bár népszerűtlen nyilván ő sem szeretne lenni hivatali ideje utolsó pár évében.
A teljes elemzés és egy javaslat az ideális zónahatárra az április 16-i Heti Válaszban olvasható. Lapunk elektronikus formában a Digitalstandon is megvásárolható.