A strandok többsége a megszokottnál korábban, április 29-én nyitja meg kapuit. Az idén várhatóan 10-15 százalékkal emelkednek a díjak. Budapesten a legdrágább belépő ezer forint, ennyit kérnek a Rómain. Szakértők szerint ennek a duplájára lenne szükség a fejlesztésekre. Németországban egyébként az átlagos, néhány órára szóló belépő 4200 forintba kerül.
Fürdőhelyek száma megyénkénti bontásban
|
Budapest |
140 |
Baranya megye |
26 |
Bács-Kiskun megye |
37 |
Békés megye |
22 |
Borsod-Abaúj-Zemplén megye |
35 |
Csongrád megye |
16 |
Fejér megye |
17 |
Győr-Sopron-Moson megye |
22 |
Hajdú-Bihar megye |
35 |
Heves megye |
35 |
Jász-Nagykun-Szolnok megye |
29 |
Komárom-Esztergom megye |
53 |
Nógrád megye |
8 |
Pest megye |
76 |
Somogy megye |
52 |
Szabolcs-Szatmár-Bereg megye |
7 |
Tolna megye |
15 |
Vas megye |
25 |
Veszprém megye |
38 |
Zala megye |
33 |
Forrás: ÁNTSZ
|
|
Egy évben általában háromszor emelnek árat a fürdőszolgáltatók. Egyszer januárban, amikor az inflációhoz igazodva növekednek a közüzemi díjak. A második a strandszezon kezdetére esik: ekkor zárul le az előző, s indul a következő évad. Nyár végén, az őszi gyógyfürdőszezon elején várható az újabb áremelés. Októberben az előző hónapok forgalmából már következtetni lehet arra: milyen eredményt hozott a nyári időjárás.
Az idei strandszezonban nemcsak az árak növekednek, hanem a bérleti díjak is. 1999-ben 50 százalékkal fizettek többet a büfések és az árusok. A 2001. évi növekedés a tavalyihoz hasonlóan 10 százalék körül alakulhat. A bérleti díjat általában előre kell fizetniük a vállalkozóknak, jövedelmezőségüket viszont alapvetően befolyásolja az időjáráson kívül természetesen az is, hogy hol helyezkednek el a strandon belül. Ettől függetlenül az emelés nagy részét le kell nyelniük, hiszen az egyébként is magas árak miatt nem háríthatják tovább a fürdőző közönségre. A külsős szerződéseket egy-három évre kötik meg, rögzítve azt is, hogy a vállalkozóknak igazodniuk kell a fürdő, illetve a strand nyitvatartási rendjéhez.
Az inflációt meghaladó emelést a Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Rt.-nél, az ország legnagyobb fürdőszolgáltatójánál különböző okokkal magyarázzák. A fővárosban 16 közfürdőt - beleértve a szabad strandokat, az uszodákat és a gyógyfürdőket - fenntartó társaság évi 3,5 milliárd forintos árbevételének alig 4-5 százalékát teszik ki a működési támogatások. Ez jelenleg 152 millió forintot jelent. A támogatás folyamatosan csökken, évenként 30-50 millió forinttal. Ez az egyik, ami miatt a cég nagyobb áremelésre kényszerül - mondja Kovács László gazdasági igazgató. Az árnövekedést ugyanakkor nehezen viselik a rendszeres fürdő- és strandlátogatók. Ráadásul egyre magasabbak az elvárások és az igények, mindig valami újat kell nyújtani a visszatérő vendégeknek.
Napi forgalom Budapesten
|
|
Fő |
Napi bevétel (Ft) |
Gellért fürdő |
1 489 |
1 591 487 |
Széchenyi fürdő |
3 516 |
3 010 278 |
Lukács fürdő |
1 344 |
1 028 937 |
Rudas fürdő |
522 |
475 113 |
Rác fürdő |
205 |
186 250 |
Erzsébet fürdő |
195 |
134 809 |
Újpesti fürdő |
291 |
225 757 |
Király fürdő |
400 |
271 197 |
Dandár fürdő |
308 |
209 688 |
Dagály fürdő |
1 010 |
744 811 |
Csillaghegyi fürdő |
112 |
52 500 |
*2001. április 19-én
Forrás: Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Rt.
|
|
A fizetőképes kereslet tekintetében nagy a különbség az ország különböző részein: a dunántúli fürdők és strandok gazdaságosabban működnek, jobb a kihasználtságuk és a vendégforgalmuk. Ahhoz azonban, hogy nullszaldóssá váljon a szolgáltatás, legalább a duplájára kellene felemelni a jegyárakat. Ezt természetesen csak lépcsőzetesen lehetne bevezetni. Miközben Németországban egy átlagos, néhány órára szóló belépőjegy 30 márkába, körülbelül 4200 forintba kerül, addig Magyarországon az idén a legmagasabb jegyárat (ezer forintot) a Római strandfürdőre való belépéskor kérik majd.
Ma már minden a nyugati árszínvonalhoz közelít - a béreket kivéve. A minimálbér felemelése is sok gondot okozott a cégnek: közel 1400 emberből 521-et érintett. A társaságnak legalább 300 millió forintra lenne szüksége ahhoz, hogy tartsa a bérek közötti arányokat, azaz a minimálbérhez hasonlóan tudja kiigazítani a fizetéseket. Egyébként azzal kell számolni, hogy a minimálbér elmossa a határokat a szakképzett dolgozók és a segédmunkások között - tette hozzá a gazdasági vezető.
Egy bezárás sem volt 2000-ben
|
A fürdők és a strandok medencéiből tavaly összesen 8739 esetben vettek vízmintát a mikrobiológiai minőség-ellenőrzésére a tisztiorvosi szolgálat munkatársai - tudtuk meg Kádár Mihálytól, az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat laboratóriumi vezetőjétől. Bakteriológiai szempontból főleg a fővárosban, Békés, Baranya, Győr-Sopron, Heves, valamint Zala megyében találtak leginkább kifogásolható töltő-ürítő medencéket. Az előző évekhez képest viszont jelentősen javult a helyzet Bács-Kiskun és Szabolcs-Szatmár megyében. A szűrő-forgató medencék víztisztaságánál a legtöbb probléma Borsod-Abaúj-Zemplén és Nógrád megyében merült fel. Higiénés szempontok miatt azonban egyetlen strandot sem kellett bezárni 2000-ben, és sehol sem alakult ki fürdővíz okozta járvány.
Kémiai vizsgálatra a múlt évben 6921 esetben kerül sor. A szakemberek elsősorban a víz aktív klór-, klorid-, alumínium-, valamint nitrittartalmára voltak kíváncsiak. A medencéken kívül természetesen álló- és folyóvizeink tisztaságát is rendszeresen ellenőrzi az ÁNTSZ. Tavaly többek között a Kunfehértó, Záportározó- és a Vadkerti tó vize kapott kiváló minősítést.
|
|
Fejlesztésekre szintén a főváros ad támogatást a vállalatnak, elsősorban a szűrő-forgató program gyorsításához. Egy 1996-os kormányrendelet szerint ugyanis 2002. december 31-ig az összes magyarországi - így a fővárosi - töltő-ürítő rendszerű medencét vízvisszaforgatásosra kell átalakítani. Az országban található 1540 medence közül 823 működik a hagyományos módon. A töltő-
ürítő rendszerűek esetében (például az uszodáknál) hajnalban vagy éjjel töltik fel a medencét és a nap végén újra leengedik a vizet. Ez viszont elég magas víz- és csatornadíjjal jár együtt. A szűrő-forgató megoldásban a vizet előbb átszűrik, majd megfelelő mennyiségű fertőtlenítőszer (többnyire klór) hozzáadása után visszaengedik a rendeltetési helyére. Így a teljes vízcserére elég félévente sort keríteni.
Korábban többször fölmerült a kormányrendelet módosítása, mivel a jelek szerint az üzemeltetők nem tudják betartani az előírt határidőt. Jelenleg szakmai vita folyik arról is, hogy célszerű-e a gyógymedencéket is ellátni szűrő-forgató készülékkel vagy sem. Ez a módszer ugyanis jelentősen csökkentheti a gyógyhatást. A budapesti részvénytársaság több felmentést kért, főleg a termálmedencékre. Ezért egyelőre még nem látják tisztán, hogy a jövő év végére be tudják-e fejezni a korszerűsítéseket.
A munka elkezdésekor többnyire az is kiderült: nem csak a medencével vannak problémák. Arra viszont már nincs fedezete a cégnek, hogy a vízvezetékektől kezdve mindent kicseréljen és teljesen újjáépítsen. A program végrehajtásához 1999-ben és 2000-ben közel egy-egy milliárdot, míg az idén másfél milliárd forint fejlesztési támogatást kapott a Fővárosi Önkormányzattól. A beruházás összköltsége meghaladhatja akár a hatmilliárd forintot is.
Belépők tavalyi és idei ára (forint)
|
|
Felnőtt |
Diák |
Jegy |
Bérlet* |
Jegy | Bérlet* |
2000 |
2001 |
2000 |
2001 |
2000 |
2001 |
2000 |
2001 |
Palatinus strandfürdő |
600 |
800 |
6 600 |
6 600 |
500 |
700 |
6 000 |
6 000 |
Csepel strandfürdő |
500 |
800 |
5 500 |
6 600 |
400 |
700 |
4 800 |
6 000 |
Római strandfürdő |
zárva |
1 000 |
zárva |
11 000 |
zárva |
900 |
zárva |
10 800 |
Paskál strandfürdő |
600 |
800 |
6 600 |
8 800 |
500 |
700 |
6 000 |
8 400 |
*12 alkalomra
Forrás: Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Rt.
|
|
A budapesti fürdők és strandok viszonylag régen, több évtizede épültek, és jelentős karbantartásra szorulnak. Az elmúlt 40-50 évben - a nyomott belépőjegyárak miatt - azonban csak nagyon kevés összeg jutott a felújításukra. A budapesti cég évente 250 millió forintot fordít karbantartásra, ennek azonban legalább a háromszorosára lenne szükség. Tervszerű megelőzésre már nem futja anyagi lehetőségeiből. A karbantartással kapcsolatos felfogás változását jelzi, hogy ma már a fürdőüzemeltetők külső cégeket bíznak meg a munkák elvégzésével, mivel saját karbantartó részlegük kapacitását nem tudják teljesen kihasználni.
Termálfejlesztés Zalaegerszegen
|
A zalaegerszegi önkormányzat 80 millió forintot nyert el a Gazdasági Minisztérium célpályázatán a tavaly megkezdett termálprogram folytatásához - adta hírül az MTI. Ez az összeg egyötöde a beruházás második fázisában megvalósuló gyermek-élményfürdő 400 millió forintos költségvetésének. A háromhektáros területen két kerámiaburkolatú gyermekmedencét, fogadó- és kiszolgálólétesítményeket építenek, és beszerelik a szükséges vízforgatókat és más gépészeti berendezéseket. A kivitelezői pályázatot egy zalaegerszegi mélyépítő cég nyerte. A fejlesztés következő szakaszában négyhektárnyi területen egy felnőtt egészségmegőrző létesítményt alakítanak ki, költsége eléri az 1,3 milliárd forintot. Ennek egy részét pályázati forrásból kívánja fedezni az önkormányzat. A megyei jogú város termálprogramjában egy 400 négyzetméter vízfelületű, látványos kiképzésű strand készült el a múlt évben.
|
|
A fürdők többnyire 100 százalékos önkormányzati tulajdonban vannak. Működtetésükre általában önkormányzati céget hoznak létre. (Az állam kezelésében csak a Rudas és a Király fürdő maradt.) A kilencvenes évek előtt a fürdők és a strandok a városi költségvetési rendszer keretében üzemeltek, esetleg a víz- és csatornaszolgáltató vállalathoz tartoztak. Akkor az egyéb jellegű szolgáltatások és városi bevételek ellensúlyozták a fürdők veszteségeit. A rendszerváltást követően a fürdők és a strandok az önkormányzatok nyakán maradtak. Kft.-ket, rt.-ket hoztak létre belőlük. A veszteséges szolgáltatás egyrészt takarékosságra, ésszerűbb gazdálkodásra kényszeríti a cégeket, másrészt a veszteségforrások csökkentésére és a nyereséges tevékenység fejlesztésére. (Így például vendéglátásra, vízpalackozásra, bérbeadásra is vállalkoznak.)
A Széchenyi-tervnek köszönhetően az utóbbi időben megnőtt a befektetői érdeklődés, ez viszont leginkább a gyógyfürdők iránt mutatkozik meg. A strandok után viszont nem nagyon "kapkodnak" a vállalkozók, ugyanis ezek csak a nyári hónapokban üzemelhetnek, kiszolgáltatva az időjárás változékonyságának. Annak ellenére, hogy fejlesztési elképzeléseikhez a Széchenyi-terv keretében pályázhatnak forrásokra, és egyéb hiteleket is kínálnak számukra.
Kovács László gazdasági vezető szerint nem biztos, hogy duplájára kellene emelni a jegyárakat abban az esetben, ha az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által adott fürdőutalványok térítési díját az igénylők egészíthetnék ki, úgy, mint a gyógyszerek esetében. Ennek bevezetése sem menne könnyen, mert a fürdőzésről sokkal hamarabb mondanak le az idősek, mint hogy ne váltsák ki a gyógyszereiket.