Gazdaság

Új magyar csúcs: kilométerenként 3,14 milliárdból újítanak fel egy vasútvonalat

/ 2018.01.24., szerda 18:00 /
Új magyar csúcs: kilométerenként 3,14 milliárdból újítanak fel egy vasútvonalat

A maga nemében Magyarország valaha volt legdrágább vasúti beruházása a Százhalombatta és Pusztaszabolcs közötti felújítás. Lengyelországban egy hasonló munkát harmadennyiből végeznek el. Részletes háttér a csütörtöki Heti Válaszban.

Öt-hat évvel ezelőtt még cikkek garmadája boncolgatta, hogy – számos külföldi projekthez képest – miért olyan drága a Szajol és Püspökladány közötti vasút felújítása, amelyet a tenderen győztes cégek kilométerenként 1,45 milliárd forintért vállaltak. Idén év elején viszont lényegében már csak rövidhírek jelentek meg arról, hogy Százhalombatta és Pusztaszabolcs között kilométerenként 3,14 milliárdból újítják fel a vasutat.

A magyar vasútépítés történetében csak egy olyan projektet sikerült fellelni, amely valamelyest ennél is drágább. A Szolnok–Szajol-felújítás kilométerenként 3,29 milliárdba került, ez azonban speciális eset. Ennek keretében ugyanis egy új hidat építettek a Tiszán, márpedig egy ilyen méretű egyedi elem nagyon megdobja a fajlagos költségeket, így ezzel nem érdemes összevetni a Százhalombatta–Pusztaszabolcs szakaszt.

Az árak nemcsak a korábbi hazai szinthez képest szaladtak el, nemzetközi összehasonlításban még szembeötlőbb a különbség.

 

 

 

 

Részletek a január 25-i Heti Válaszban. Lapunk elektronikus formában a Digitalstandon is kapható. 

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

Kínos válások: a Facebook mint koronatanú

Vagyontalanítják magukat, minimálbérről siránkoznak, a mamára íratják a cégeket, környezettanulmány előtt lenullázzák a lakást – hogy ne kelljen gyerektartást fizetni a saját gyermeküknek. Egy valamiről azonban megfeledkeznek: a Facebook ellenük vall.

A mobilitás jövője, a jövő mobilitása

A június 7-én megrendezésre kerülő Infoparlament idén a mobilitás egyre bővülő témakörét járja körbe, hiszen mozgásban a világ, a mobilitás pedig a korábbiaknál jóval több értelmezéssel bír.

„Hillary is utálta, ahogy róla tudósítottunk”

A nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás emblematikus alakjának fia a The New York Times újságírója. Interjú Adam Liptakkal a szólásszabadság kihívásairól, a liberális sajtó elfogultságairól és a politikai korrektség fonákságairól – a friss Heti Válaszban.

Fordulat: összeköltözött Vuk, Süsü, Ursula és Frakk

Újra forog az óriáshordó és a műemlék körhinta a nyolc hektárral bővült pesti állatkertben, ahol a pünkösdi hétvégén a legkisebbek birtokba vehették a Holnemvolt Várat. Jön a sünispotály, ősszel nyit a Cápasuli, épül a Pannon Park. Részletes háttér a csütörtöki Heti Válaszban.

Tényleg a homokhiány miatt drágulnak a magyar építkezések?

Mind gyakoribb a nyersanyaghiány a magyar építőiparban, de ez semmi Ázsiához képest. A gigaépítkezésekhez rengeteg homok kell, de hiába van belőle sok a sivatagban, az nem alkalmas rá. Homokmaffiák és lehetséges megoldások a csütörtöki Heti Válaszban.

Rangon alul házasodnak: így foglalta el a palotákat a középosztály

A 21. századra megmaradt európai monarchiák hercegei és hercegnői már szinte mind közemberekkel házasodnak. Henry herceg és Meghan Markle esküvőjét beárnyékolták a menyasszony családjának botrányai, de az új modell Spanyolországtól Dániáig alapvetően jól működik. Részletes háttér a csütörtöki Heti Válaszban.

80 éves a XIII. kerület

A XIII. kerület június 1-jén ünnepli önálló közigazgatási egységgé válásának 80. évfordulóját. A díjmentesen látogatható ünnepi eseménysorozat a gyermeknapi hétvégén, május 25-27-én elkezdődik, a programok helyszíne a Béke tér lesz.