Gazdaság

Üzennek Brüsszelnek, hogy állítsa meg Párizst

/ 2017.04.21., péntek 15:10 /

A nyugat-európai versenykorlátozó intézkedésekkel szembeni közös nyilatkozatot fogadtak el a magyar, cseh, szlovák és lengyel fuvarozási érdekképviseleti vezetők Budapesten.

A probléma az, hogy miután az uniós csatlakozást követően ezen országok fuvarozói jelentős piaci részesedést szereztek Nyugat-Európában, az ottani kormányok az utóbbi két-három évben egymás után léptettek életbe olyan intézkedéseket, amelyek ezt a folyamatot a visszájára fordíthatják. Ilyen például a helyi (például német, francia, osztrák) minimálbér megkövetelése az országaikat érintő fuvarokat végző sofőrök esetén. Ráadásul ehhez hatalmas adminisztrációs teher járul, Ausztriában például egyetlen fuvar bejelentése 10-12 percet vesz igénybe.

Erről nemrég részletesen nyilatkozott a Heti Válasznak Wáberer György, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) elnöke. Magyar részről, az MKFE nevében ő szignózta a közös nyilatkozatot pénteken. A négy aláíró szervezet együtt közel 10 ezer vállalkozást tömörít, amelyek 172 ezer kamionszerelvényt működtetnek.

A dokumentumot az Európai Bizottsághoz juttatják el, a testület ugyanis hamarosan tárgyalja azt a közúti jogszabálycsomagot, amely végeredményben zöld vagy piros jelzést ad az említett piacvédelmi törekvéseknek. A fuvarozó szervezetek tehát Brüsszelnek üzennek, hogy állítsa meg Bécset, Berlint, Párizst. Az aláírók világos és egyszerű, diszkriminációmentes szabályozást szeretnének. Addig is pedig a már bevezetett intézkedések végrehajtásának felfüggesztését.

Wáberer György az aláírás előtt arról beszélt, hogy komolyan veszélyezteti az európai áruszállítást, ha nem sikerül megfékezni a piacvédelmi törekvéseket. Szélsőséges esetben előfordulhat, hogy nem érkeznek meg az árucikkek a boltokba, illetve az alapanyagok a gyárakba. Ehhez érdemes tudni, hogy a magyar, cseh, szlovák és lengyel fuvarozók együttes piaci részesedése az uniós piacon (távolságtól függően) 31 és 45 százalék közötti.

De ha ez nem is következik be, az üzletekben is érzékelhető áremelkedést mindenképpen okoz majd, ha nem sikerül visszaszorítani a nyugat-európai protekcionista intézkedéseket. Emellett munkahelyek százezrei szűnhetnek meg a visegrádi országokban, Magyarországon is több tízezer.

Somogyi Gábor, az MKFE főtitkára a Heti Válasz kérdésére arról beszélt, hogy a küszöbön álló francia és német választások kimenetele is befolyásolja törekvéseik sikerét. Például a francia elnökválasztás egyik esélyese, Emmanuel Macron a névadója a francia minimálbér-szabályozásnak (Loi Macron), az ő gazdasági minisztersége alatt fogadták el.

Rosta

Sümegi Noémi

Találkozunk 2016-ban!

Különleges Arany-estek

Három fővárosi színház is különleges programot kínál az Arany-emlékévben: a Katona félmaratont rendez, a Radnóti Színarany, az Örkény Aranyozás címmel tart előadást.

Ezt nem értik a lengyelek az Orbán-kormányban

Két jó barát, mantrázzuk a mondást Magyarországról és Lengyelországról, de van legalább két ügy, amit Varsóban nem igazán értenek, ha az Orbán-kormányról van szó. A Heti Válasznak adott exkluzív interjújában Witold Waszczykowski lengyel külügyminiszter magyarázza el, hogy mivel és miért van gondjuk.

Kormánypárti abszurd: Semjén Zsolt hazaárulózza Navracsics Tibort

Váratlan nézeteltérés alakult ki a Fideszben: egyesek sátánoznak, mások eltartják maguktól a „Soros-tervet”. Azonban a valódi veszély nem a pénzember felől, hanem belülről fenyegeti Európát – egy konzervatív kiáltvány szerint eltűnik a kultúránk, ha nem születnek gyerekek. A csütörtöki Heti Válasz címlapsztorija.

„Habony szegény fiú volt akkoriban, néha nálunk aludt a kanapén”

Ötven évet kellett várnia, mire filmet készíthetett az egykor a szovjet katonák által elkövetett nemi erőszakokról. Mészáros Márta rendező a héten mozikba kerülő Aurora Borealis – Északi fény történelmi hátteréről és rendkívül különös keletkezéséről. Nagyinterjúnk a csütörtöki Heti Válaszban.

Kezdhetünk búcsúzni több jól ismert légitársaságtól

Nem kis részben a dolgozók kifacsarásán alapuló humánpolitika okozta a Ryanair botrányos járattörlési hullámát, de a vállalat némi fizetésemeléssel kezelheti a belső feszültségeket. Közben kezdhetünk búcsúzni több jól ismert légitársaságtól is. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Mi történt az EAST ’56-os dalával?

Rosszulesett a zenekarnak, hogy az ’56-os forradalom tavalyi évfordulóján nem az EAST legendás dalát és klipjét vették elő, de megértik. Móczán Péter basszusgitárost, az együttes alapítóját, vezetőjét az október 23-i életműkoncertjük előtt kérdeztük. Nagyinterjúnk a friss Heti Válaszban.

A halál völgyében: miért bukik el tízből kilenc startup?

Divatba jöttek a startupok Magyarországon, de tízből kilenc induló vállalkozás elbukik, és lassan nő a sikersztorik száma. Ezen változtatna a Telenor gyorsítóprogramja, melynek két mentorától kérdeztük, mik a leggyakoribb buktatók.