Akiknek (és ahogy) sikerült megfúrni az Ubert

/ 2016.01.18., hétfő 19:32 /
Akiknek (és ahogy) sikerült megfúrni az Ubert

Párizs, Brüsszel, Róma, Sao Paulo, Toronto – néhány város, ahol tavaly kisebb-nagyobb balhé volt a taxisok és az Uber között. A világ egyre több országában jelen levő szolgáltatás mindenhol nagyjából ugyanazokat a reflexeket váltja ki. A francia demonstrálók mentek a legmesszebb: ott a taxisok volt, hogy téglákkal dobálták és felgyújtották az uberes (vagy annak vélt) autókat. De a francia állam sem bánt sokkal szebben a cég képviselőivel.

Legfeljebb nekünk új az Uber–taxis kötélhúzás; 2015-ben tüntetések söpörtek végig a világ nagyvárosain, és a taxisok mindenhol a géprombolók vehemenciájával vezették bele magukat a demonstrációkba. (Vagyis ennyiben biztos téves például az Index címadása [Korábban is sírtak, most is sírnak], mert itt nem speciálisan a magyar taxisok elégedetlenségéről van szó.)

Kétségtelen, hogy a franciák mentek a legmesszebb. Az Uber 2011 óta bontogatja szárnyait a piacukon, itt növekedett a legdinamikusabban egész Európában. Az állam (és a taxisok) két évvel ezelőtt kezdték összevonni a szemöldöküket az adófizetésben csak módjával részt vevő cég terjeszkedése láttán. Az Uber 2014 februárjában indította el ugyanis az UberPOP nevű szolgáltatást Franciaországban, mely a legegyszerűbb, speciális képzettséget, külön engedélyt nem igénylő „autómegosztó” rendszer, amihez elvben bárki csatlakozhat, akinek van kocsija és jogosítványa. Az UberPOP-ban a hatóságok a cég végső elszemtelenedését látták; több eljárás is indult a szolgáltatás ellehetetlenítésére, végül 2015. január elsejére elérték annak teljes betiltását.

Ez még nem minden: tavaly márciusban razziát is tartottak az Uber párizsi irodájában, telefonokat, számítógépeket foglaltak le, több vezetőt bilincsben vittek el.

A taxisok frontja az utcán bontakozott ki: 2014-ben és 2015-ben is több tömegtüntetést tartottak, a demonstrációk pedig nem egyszer utcai erőszakba torkolltak.

A tiltakozók tavaly nyáron szétvertek és felgyújtottak több kocsit is (nyitóképünkön az egyik áldozat), aminél felvetődött a gyanú, hogy részt vesz az UberPOP szolgáltatásban. (A dolog akkor már kb. fél éve tilos volt ugyan, az Uber még sem függesztette fel, jogi elégtelenségekre hivatkozva.)

Egyelőre úgy tűnik, Párizsban a taxis lobbi és az adózási és egyéb szabályokhoz ragaszkodó állam győzött a sharing economy felett.

Rosta

Borbás Barna

Találkozunk 2016-ban!

Torgyán halála: egy korszak tényleg véget ért

Torgyán a klasszikus rétegpártok idejének utolsó egyénisége volt. Jó ideje nincs már Független Kisgazda-, Földmunkás- és Polgári Párt, de végleg csak vele együtt száll a sírba. Nincsenek már kisgazdák se.

Ókovács Szilveszter: „Klassz, hogy egyáltalán feljöttünk a víz fölé”

„Én nem tudom másképp vezetni az Operát, csak úgy, ahogy eddig tettem” – mondja Ókovács Szilveszter. Az Opera főigazgatóját a nyakára küldött pénzügyi biztosról, az elmaradt év végi jutalomról, a megcsúszott Műhelyház-beruházásról, és arról is kérdeztük, hogy folytatná-e az intézmény élén a munkát. Nagyinterjúnk a friss Heti Válaszban.

Újabb tüntetés jön: most egy másik Orbán a célkeresztben

Az újabb kormányzati támogatás hallatán ismét fellángolt a vita az Orbán János Dénes költő által gründolt Kárpád-medencei Tehetséggondozó Kft. körül. Az írók petíciót fogalmaztak, és január 22-re tüntetést szerveznek az íróakadémia székhelye elé. Háttér a friss Heti Válaszban.

Nemzeti gyásznap

Hétfőn az egész ország az olaszországi buszbaleset áldozataira emlékezik.