Budweiser, Starbucks, Uber – minden politika a Trump-érában

/ 2017.02.06., hétfő 13:10 /
Budweiser, Starbucks, Uber – minden politika a Trump-érában

Miért vesznek feltűnően sok Budwesier sört vasárnap Amerika „nemzeti ünnepén”, a Super Bowl napján San Franciscóban? Mint mostanában mindennek, ennek is politikai magyarázata van.

A futball-kupadöntő kétségkívül az egyik legkiemelkedőbb sportesemény, és nemcsak Amerikában, hiszen százmilliók nézik világszerte. (Lemaradóknak: rendkívül izgalmas mérkőzésen, hosszabbításban a bostoni New England Patriots legyőzte az Atlanta Falconst.)

A döntő látványos show, ráadásul az új televíziós reklámok parádéja is. A kisfilmek mindig professzionálisak, ötletesek, szellemesek. Idén azonban nyilvánvaló aktuálpolitikai tartalommal is megtöltötték őket. Egy építővállalat reklámja a szorgalmas mexikói emigránsokról szólt. A Coca Cola az ország sokszínűségére hívta fel a figyelmet. A Budweiser pedig német alapítójának állított emléket (reklám lent): Adolphus Busch 1857-ben érkezett az új világba, kinézték, kiközösítették, de álmait meg tudta valósítani, a Budweiser pedig azóta is uralja a sörpiacot. Az üzenet egyértelmű: bevándorlók másságuk miatt a XIX. században is félelmet keltettek néhány amerikaiban, de az újonnan érkezők gazdagabbá, nagyszerűbbé tették az országot – mondja ezt a reklám akkor, amikor Donald Trump kitiltási rendeletet terjesztett be hét ország ellen.

Trump híveit felháborította, hogy a Budwesier politikailag korrekt reklámot hoz a Super Bowlon. „Köszönjük, de nem kérünk Budlightot. Itt az idő a bojkottra. Nincs szükségünk a sörükre, a véleményükre és az illegális bevándorlóikra” – írta egy felháborodott polgár.

A bojkott megkezdődött, Trump ellenfelei pedig rohannak a boltba Budweisert vásárolni.

Magára a kupadöntőre is hatással volt Donald Trump. Az elnök nem titkoltan a bostoni New England Patriotsnak szurkol, és már ez a tény önmagában is Falcons-szurkolóvá tette fél Amerikát. Donald Trump a mérkőzés előtt így írt Twitter-üzenetében: „Élvezzétek a Super Bowlt, aztán folytathatjuk Amerika naggyá tételét.” 

A győzelem után pedig gratulált barátainak: a csapat tulajdonosának, edzőjének és sztárjának, Tom Bradynek. Az utóbbi próbálja lazítani a kapcsolatot, legalábbis nyilvánosan nem támogatja Trumpot. Brady brazil szupermodell felesége, Gisele Bundchen a másik oldalon áll. Megtiltotta, hogy férje politikai nyilatkozatot tegyen Facebook- vagy Twitter-oldalán.

Ami a tiltakozást illeti, nem járt jobban a Budweisernél a Starbucks sem, amelynek tulajdonosa 10 ezer állást ígért világszerte a menekülteknek, beindítva ezzel a „boycottStarbucks” mozgalmat.

A „DeleteUber” akkor kezdődött, amikor az Uber nem támogatta New York-i taxissztrájkot, és akkor erősödött fel, amikor alapítóját, Travis Kalanickot beválasztották Trump gazdasági tanácsába. Kalanick lemondott a megbízatásról, és gyorsan elhatárolódott Donald Trump muszlimellenes intézkedésétől. Nem is tehetett volna mást a Szilícium-völgy emigránsbarát légkörében. 

Senki sem unatkozik Amerikában: aki nem az ország „naggyá tételén” fáradozik, az tüntet vagy bojkottál.

Rosta

Borbás Barna

Találkozunk 2016-ban!

Izraeli nagykövet: „Nem védeném meg Sorost csak azért, mert zsidó”

Soros György kritizálása önmagában nem antiszemitizmus – mondja Izrael budapesti nagykövete. Yossi Amrani egyetért azokkal a magyarokkal, akik nem akarják, hogy külföldről mondják meg nekik, mit szabad a saját országukban, s Brüsszelről sincs jó véleménnyel. Nagyinterjúnk a csütörtöki Heti Válaszban.