Fordulópont a tragédia után: szigorítanak a repülési szabályokon

/ 2015.03.27., péntek 08:31 /

Fotó: Getty/Europress

Komoly szakmai vita alakulhat ki az európai repülési szabályzat szigorításával kapcsolatban a Germanwings keddi tragédiáját követően, elsősorban arról, hogy kötelezően két személy tartózkodjon-e a pilótafülkében. Több európai légitársaság máris a tettek mezejére lépett.

A hatóságok tegnap közölték, hogy a fapados német légitársaság Barcelona-Düsseldorf útvonalon közlekedő Airbus A320-as gépét a másodpilóta feltehetően szándékosan vezette a francia Alpok hegyormának, a balesetben 150 ember meghalt. A 28 éves férfi pontos indítékai egyelőre nem ismertek, de mivel terrorista-kapcsolatra utaló jeleket egyelőre nem találtak, a tömeges öngyilkosságot tartják legvalószínűbbnek.  Egy dolgot tudunk biztosan: Andreas Lubitz tömeggyilkosságot követett el: kizárta a feltehetően mellékhelyiságre távozott kapitányt, majd a hegyoldalnak vezette az utasszállítót.  

Akármi is lesz a vizsgálat végső eredménye, a tragédia mindenképpen fordulópont a légközlekedés történetében: ténylegesen bebizonyosodott ugyanis, hogy a szolgálatban lévő pilóták esetében az öngyilkosság kockázatát sem lehet kizárni.

A borzalmas légikatasztrófa hatására csütörtökön több légitársaság is úgy döntött, hogy szigorít a szabályozáson: a brit Easyjet járatain mától a személyzet két tagjának kötelezően a pilótafülkében kell tartózkodnia repülés közben.  Szintén emellett tenné le a voksát a Wizz Air: a fapados légitársaság megerősítette, hogy felülvizsgálja a pilótafülkére vonatkozó szabályait hogy annak megfelelően új eljárást vezessen be.  "Ez biztosítja, hogy a pilótafülkében soha nem tartózkodhat kizárólag egy személy. Amennyiben az egyik pilóta elhagyja a pilótafülkét, akkor az egyik légiutas-kísérő fog helyette a fülkében tartózkodni. Az új eljárást már jóváhagyta a magyar légügyi hatóság.” - közölte Daniel de Carvalho, a Wizz Air szóvivője

A Wizz Air megerősíti, hogy felülvizsgálta a pilótafülkére vonatkozó szabályait és új eljárást vezet be, amely biztosítja, hogy a pilótafülkében soha nem tartózkodhat kizárólag egy személy. Amennyiben az egyik pilóta elhagyja a pilótafülkét, akkor az egyik légiutas-kísérő fog helyette a fülkében tartózkodni. Az új eljárást már jóváhagyta a magyar légügyi hatóság.”

 Ugyanígy döntött a kanadai Air Transat és Air Canada, a Norwegian Air Shuttle, az izlandi Icelandair és a Finnair légitrsaság is.

Carsten Spohr, a Germanwings-et tulajdonló Lufthansa vezérigazgatója tegnap cáfolta, hogy követnék a példát, szerinte a kapitány nem követett el hibát, amikor kiment a fülkéből és a légi utaskísérőnek ilyen esetben nem feladata bemenni a helyére.

„Nincs okunk változtatni az irányelveinken” – hangsúlyozta.

Az Európai Bizottság szóvivője ugyancsak azt nyilatkozta az EUobserver című brüsszeli hírportálnak, hogy nem szabad elkapkodni a szabályozás újragondolását. "Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség két szakértőt küldött a baleset helyszínére. A francia hatóságok vezetik a vizsgálatot. Várnunk kell, hogy tisztább képet kapjunk a helyzetről" - nyomatékosította szóvivő. Dominiue Fouda, az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség egyik szóvivője a The New York Times-nak megerősítette: nincs érvényben kötelező előírás arra vonatkozóan, hogy ketten tartózkodjanak a pilótafülkében. 

Ennél jóval óvatosabbak az USA-ban, ahol a Szövetségi Repülési Hivatal előírása szerint minden esetben ketten tartózkodnak bent, ha pedig az egyik pilóta távozik, egy stewardess vagy szolgálaton kívüli pilóta ugrik a helyére. Vészhelyzet esetén így ő lehet az, aki a kapitány rosszullétekor visszahívja a másik pilótát, vagy a keddihez hasonló szabotázs-akcióban megpróbálhatja kifeszíteni az ajtót. A nemzetközi szabályozást a 2001-es terrortámadás után szigorították jelentősebben, miután az öngyilkos merénylők egy mozdulattal berúgták a pilótafülke ajtaját - azóta páncélozott, számkóddal ellátott ajtókat szereltek a repülőkbe.

Egyelőre nem tudni biztosan, hogy Andreas Lubnitz indítéka valóban öngyilkosság volt-e s nem pedig valamiféle pszichológiai sokkhatásra cselekedett, talán sosem derül ki az igazság. A  The New York Times mindenesetre arra hívta fel a figyelmet, hogy a repülőgéppel végrehajtott öngyilkosságok meglehetősen ritkák, a Szövetségi Repülési Hivatal statisztikái szerint 2003 és 2012 között mindössze nyolc ilyen eset történt, de mindegyiket kis géppel hajtották végre és csak egy pilóta esetében tartózkodott utas is a fedélzeten. 

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. közleménye

Miután Borókai Gábor 2018. június 20-val lemondott a Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. ügyvezetéséről, a kft. ügyvezetői tisztségét 2018. augusztus 3-val Kovács Ildikó tölti be.

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Kft. (csődeljárás alatt) online felületén, a valasz.hu-n folyó tartalomszolgáltatás a mai nappal megszűnik.

A valasz.hu archívuma a továbbiakban is elérhető marad, az elektronikus Heti Válasz utolsó száma pedig a korábbi lapszámokkal együtt megvásárolható a Digitalstand.hu-n.

Budapest, 2018.08.03.

Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft.

Szeressük a szarkákat!

Mit jelent, ha nagyobb arányban jelennek meg szarkák a városban? Érdemes elgondolkodni rajta, mert amit a madarak jeleznek, az csak a jéghegy csúcsa. Akkor már elindult egy olyan folyamat, amit nehéz megállítani. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Az Özil-botrány utórezgései – focista a nagyhatalmi játszmában

Nem csitul a botrány Mesut Özil világbajnok labdarúgó körül. A harmadik generációs németországi török sportember rasszizmust kiáltott, és egy óvatlan lépése Recep Tayyip Erdoğan és Angela Merkel hatalmi küzdelmének részesévé tette. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Csapó Gábor: lehet, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik

Nemcsak a magyar férfivízilabda-válogatott barcelonai Európa-bajnoki nyolcadik helye sokkolta a hazai közvéleményt, de a játéka is. Az okokról Csapó Gábor olimpiai bajnok pólóssal beszélgettünk, aki nem zárta ki, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik. Nagyinterjúnk a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.