Szokott a belvárosban autózni? Akkor most képzelje el, hogy holnaptól nem teszi

/ 2017.01.11., szerda 08:10 /

Egyre merészebb forgalomcsillapítási terveket valósítanak meg a nyugat-európai nagyvárosokban, sőt már Moszkvában is. Budapestnek lenne honnan merítenie.

Madrid, Gran Vía – Európa egyik legfurcsább nagyvárosi sugárútja. Első látásra olyan, mintha nem is Európában járnánk, inkább a 30-as évek Amerikájában, a Batman-képregények elképzelt Gothamjében. Art Deco felhőkarcolók, rikító moziplakátok, neonreklámok – kétszer három sáv zúgó, hömpölygő, embertelen forgalom, ami az út két oldalán található negyedeket falként választja el egymástól.

Madrid, Gran Vía - Gotham autók nélkül?

Fotó: Wikicommons

Madrid polgármesterasszonya, Manuela Carmena most bejelentette, hogy az önkormányzati ciklus végére, 2019 májusára a Gran Víáról teljesen kitiltják a személygépkocsikat, mindössze középen marad kétszer egy sáv a taxiknak, buszoknak és az áruszállító furgonoknak, az úttest többi részét megkapják kiszélesített járda formájában a gyalogosok, valamint a kerékpárosok.

Az elmúlt húsz évben sok bátor forgalomcsillapítási beavatkozásra került sor Európában (időnként Amerikában is), de ilyen léptékű, egy egész város életét alapvetően megváltoztató átalakulásra talán még nem volt példa.

Madrid városszerkezete úgy fest, hogy van egy nagykiterjedésű, szűk utcák és terek szövevényéből álló történelmi belváros, amit minden oldalról egy forgalmas körgyűrű övez, és az egészet kettévágja a Gran Vía, ami a gyűrűvel a két felhőkarcolójáról híres Plaza España szintén nagyon forgalmas terén találkozik. Ez a sugárút Spanyolország késői válasza a Champs Élysées-re és az Andrássy útra – a túl hosszúra nyúlt tervezgetés miatt viszonylag későn, 1910 és 1929 között vágták bele a sűrű belvárosba, ezért is lett az összkép annyira amerikaias, mert ekkor már New York jelentette építészetileg a mintát az Atlanti-óceán felé forduló spanyolok számára.

Kettévágja a várost, mint a Rákóczi út.

A Gran Vía fekvéséből következik, hogy ha innen kitiltják az autókat, akkor nem tudnak másfelé menni, nincs párhuzamos, belvárost átszelő főútvonal. A Gran Vía autómentesítése egyet jelent az egész belváros autómentesítésével.

Lefordítva Budapestre: a tervezett lépés olyan, mintha a Rákóczi út-Kossuth Lajos utca tengelyt zárnák le teljes hosszában. Budapesten ezt ma valószínűleg mindenki sci-finek tartaná, és Madridban is van a tervnek rengeteg ellenzője.

Mégsem zárható ki, hogy Carmenának sikerül elfogadtatnia a lépést. Madrid ugyanis évek óta rettenetes szmogtól szenved, és a levegő minősége miatt rendszeresen behajtási tilalmat kell elrendelni. Decemberben kilenc napra teljesen lezárták a Gran Víát, amit az emberek rendkívül élveztek, a város azonnal belakta az utat, és az üzletek forgalma is fellendült. A Gran Vía abban is hasonlít a Rákóczi útra, hogy jelenleg se sétálni, se élni nem igazán lehet rajta, a forgalom miatt, aki csak teheti, messziről elkerüli.

Párizsban hasonlóan ambiciózus az önkormányzat terve, hogy fokozatosan visszaadják a Szajna-partot a városlakóknak. Ennek érdekében történtek már kisebb-nagyobb lépések, elég, ha egymás mellé teszünk két fotót arról, hogy nézett ki a Port de la Conférance nevű, leginkább parkolóként és aszfalttengerként hasznosított rakpartszakasz a 2016-os nagy felújítás előtt, amikor gyalogossétányt csináltak belőle.

Párizs, Port de la Conférance rakpart 2016 előtt és után

Fotó: Google Maps

Budapesten mostanában nincs szezonja a merészebb városátalakító elképzeléseknek, de egy ehhez hasonló tervet a Tarlós István-féle városvezetés is készítettett. Részletesen bemutattuk annak a pályázatnak az eredményét, amit a budapesti Duna-part forgalomcsillapítására írtak ki, és amin a Korzó Studió első helyezett lett:

Ilyen lehetne a Duna-part, forrás: Korzó Tervezési Stúdió

A megvalósítás azonban egyelőre nagyon távolinak tűnik, legalábbis mostanában nem hallani róla, hogy mikor kezdik el az építkezést, vagy elkezdik-e egyáltalán.

A párizsi beavatkozások azonban sokkal merészebbek, Anne Hidalgo polgármester a Szajna jobb partján, a belvárosi szakaszon 3,3 km hosszan szeretné végleg lezárni a rakpartot a forgalom elől. A terv ellenzői, akik attól félnek, hogy a gépkocsik elárasztják a környező, elegáns belvárosi negyedeket, bíróságon támadták meg a nyár végén bevezetett intézkedést, de a jogi procedúrában vesztésre állnak. Most úgy látszik, egyéves próbaidőszak lesz, és megnézik, hogy okoz-e ténylegesen forgalmi káoszt a rakpartok lezárása, ebben az esetben korrigálnak, de ha az autósok alkalmazkodnak az új helyzethez, akkor a folyópart - nagyobb haváriáktól eltekintve - zárva marad.

És hogy mindez nemcsak a nyugati városokra jellemző folyamat, mutatja, hogy októberben még Moszkvában is a közösségi közlekedést előnyben részesítő átalakulást hajtottak végre a Kreml-gyűrűnek nevezett útvonalon, ami ott a Kiskörútnak felel meg: új buszsávok kialakításával elérték, hogy a buszok menetideje akár 45 perccel csökkenjen.

Rosta

Szőnyi Szilárd

Találkozunk 2016-ban!

A franciák szeme láttára dőlt össze a politikai rendszer

Sem jobbközép, sem balközép jelölt nem jutott a francia elnökválasztás második fordulójába. A centrista Emmanuel Macron az esélyes a jobboldali radikális Marine Le Pennel szemben, ám nem tudni, milyen többséggel kormányoz majd. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Szent háború Soros ellen: ki mond igazat?

Itt az újabb front a Nyugattal vívott háborúban: a parlament elé került a civilszervezeteket szabályozó törvény. Az átlátható amerikai vagy az átlátszó orosz minta a példa? Minden kiderül a friss Heti Válaszból.

Hibaigazítás

Az újságosoknál holnaptól kapható friss számunkban interjút közlünk Király Miklóssal, az ELTE Állam- és Jogtudományi Kara tanszékvezető egyetemi tanárával.

Fekete György ősszel távozik

Bizalmatlanságra hivatkozva Balog Zoltán felmentette Doncsev Andrást, a Nemzeti Kulturális Alap alelnökét. Fekete György elnöki mandátuma ősszel jár le a Magyar Művészeti Akadémia élén. Veszélybe kerülhet-e az NKA? Részletes háttér a csütörtöki Heti Válaszban.

Orbán válaszol: sportolónak futárral, konzervatív professzornak sehogy

Kovács Tamásnak futárral küldött személyes választ Orbán Viktor, miután a vívóbajnok kormánykritikus sorokat fogalmazott a Facebookon. Ami a sportolónak kijárt, a konzervatív professzornak már nem. Nagyinterjú Király Miklóssal, az ELTE jogi karának tanszékvezetőjével a csütörtöki Heti Válaszban.