Lidl-botrány: a legrosszabb rémálmok válnak valóra Európa önfeladásáról

/ 2017.09.05., kedd 19:00 /

Leretusálta a keresztet a görög termékek csomagolásáról az áruházlánc. Ez pontosan az, aminek látszik: Európa lopakodó iszlamizációja, amiben a multi cinkos szerepet vállal.

Egész Európában áll a bál a Lidl legújabb, görög témájú reklámkampánya miatt, miután kiderült, az Eridanous márkájú termékek – úgyis mint gíroszhús, muszaka, olívaolaj, spenótos rágcsálnivaló és baklava – csomagolásáról, valamint a termékek hirdetéseiről az áruházlánc digitálisan leretusáltatta a keresztet.

A csomagoláshoz a Lidl egy tipikus görög képet használt fel: a kék kupolás Anasztaszisz-templomot Szantorin szigetén. Nincs is ennél jellemzőbben görög motívum a világon: türkizkék tenger, a sziklához tapadó, hófehér házak, kék kupolák. Mindenkinek, aki valaha nyaralt Görögországban, vagy akár csak álmodott róla, beindítja a nyálelválasztását, és azonnal leemeli a polcról az Eridanous saját márkás gíroszhúst.

Ilyen volt...

Ilyen volt...

 

...ilyen lett.

...ilyen lett.

Csakhogy ezt a kék kupolát a szantoriniak nem csak úgy építették bele a vakvilágba, hanem eléggé el nem ítélhető módon a festői kupola alatt egy ortodox templom található, a kupola tetején pedig – oh, borzalom – egy kereszt. A Lidlnél valaki úgy döntött, hogy ez tűrhetetlen, és a keresztet leszedette a grafikussal.

Az apró részletre először Belgiumban lettek figyelmesek a vásárlók. Az ügyet elsőként feltáró belga RTL rákérdezett a cégnél, hogy mi az oka a változtatásnak.

„Óvakodunk a vallásos szimbólumok használatától, mert nem akarjuk semelyik hit követőit elidegeníteni. A cégünk nagy tisztelője a sokféleségnek, ezzel magyarázható a csomagolás dizájnja”, válaszolták.

(Frissítés: később megtaláltuk, hogy a Lidl korábban apácákat használt a saját reklámjaiban. Akkor hogy is van ez a vallásos szimbólumok használatával?)

Ühüm. A kereszténység jelképét tehát a diverzitás jegyében tüntették el, hogy semmilyen hitű vásárlójukat ne sértsék meg. Két kérdés mindjárt felmerül az emberben ezt hallva: (1) nem jutott eszükbe, hogy esetleg pont a keresztény hitű vásárlóikat sértik ezzel vérig? (2) ha már kerülik a vallásos jelképek használatát, akkor miért pont egy templom fotóját választották, amikor választhattak volna egy olajfát, egy törött antik oszlopot vagy egy delfint is jellemzően görög motívumnak?

Aztán kiderült, hogy a reklámkampány ugyanezzel a képpel fut egész Európában. Nagy-Britanniában az áruházlánc már nem volt olyan őszinte, mint az első, elhamarkodott belga nyilatkozatnál. A Lidl UK szóvivője ezt a magyarázatot adta:

„Rendkívül sajnáljuk, ha a legújabb csomagoláson található kép bárki számára sértő volt, és szeretnénk biztosítani a vásárlóinkat, hogy nem volt benne semmilyen szándékosság. A történtek fényében minden beérkezett véleményt megfontolunk a csomagolás újratervezésénél.”

Ez természetesen átlátszó hazugság: szándékosság nélkül nem lehet egy keresztet leretusálni, csakis szándékosan. A nyilatkozat azonban jelzi, hogy a botrány kezd a Lidl számára kellemetlenné válni. És még rá tudtak tenni egy lapáttal. A cseh Lidl szóvivője először azzal védekezett, hogy a csomagolást nem Csehországban tervezték, hanem egy össz-európai reklámkampány részeként került a boltokba. Később azonban Olomoucban egy papi ruhában tiltakozó vásárlóra egyszerűen rendőrt hívtak.

Dominik Duka prágai érsek nyílt levélben reagált a történtekre:

„Ma még csak a fotókat hamisítják meg, de jogos a félelem, hogy idővel az igazi kereszteket is leszedetik a templomok tetejéről”, jósolta.

Nehezen lehetne a történtek után azt mondani, hogy az érsek rémeket lát. Ez a kis történet ugyanis pont olyan, mintha altright trollok találták volna ki az idegek borzolására – csak éppen teljesen valóságos. És a maga jelentéktelenségében igazán baljós. Az, hogy a Lidl most mosakszik és igyekszik eltolni magától a történteket, nem sokat jelent, legfeljebb annyit, a multi rájött, hogy ma még többet veszít az ügyön, mint amennyit nyer. De vajon miért csinálták?

Érdemes visszamenni a belga részleg nyilatkozatához, mert az még valamennyire őszintének látszik. „Óvakodunk a vallásos szimbólumok használatától, mert nem akarjuk semelyik hit követőit elidegeníteni”, mondták. Vajon milyen hit követői számára lehetett elidegenítő a joghurtos doboz csomagolásán a kereszt? Nem a buddhistáknak, erre mérget vehetünk. Egyetlen hit követőinek sértődékenysége járhatott a Lidl marketingeseinek fejében, amikor ezt a döntést meghozták: a muszlimoké.

A kereszt leretusálása pontosan az, aminek látszik: Európa lopakodó iszlamizációjának tünete, és ebben az iszlamizációban a nagy német multi cinkos szerepet vállalt. Nyilván vélt anyagi érdekből tette ezt, mert azt gondolja, ha a nagyszámú muszlim vásárló meglátja a keresztet, nem fogja megvenni a joghurtot. Lehet, hogy ez alaptalan félelem, de mégiscsak ez a félelem mozgatja már egy élelmiszeráruház marketingeseit is, amikor egy új reklámkampányt kitalálnak. És ha ez így van, van okunk az aggódásra.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

Pancserlehallgatók

Ha a HVG-nek igaza van, a világ legbénább lehallgatói keltenek botrányt Magyarországon.

Őrfi József bátorsága és lelki ereje mindent vitt az idei gálán

Mesébe illő Őrfi József piliscsabai házának története. Nem tündérmesébe, hanem olyan magyar népmesébe, amelyben a hősnek számos próbát kell kiállnia. Az építész-családfő bátorsága és lelki ereje a Média Építészeti Díja idei gáláján mindent vitt. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Famaffia Romániában – Adjátok vissza az erdeinket!

Egy friss botrány és egy dokumentumfilm is felhívja a figyelmet az Európa utolsó érintetlen vadonjainak otthont adó Romániában dúló illegális fakitermelésre. Nemcsak a korrupt politika vagy a profitéhes multi a hibás: székely falusi közösségeket is megvadított a fából szerezhető könnyű pénz. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Rockenbauer 30 – Pali mögött volt értelme gyalogolni

Pali után nem lehet ilyen filmet csinálni – vélik a Másfélmillió lépés Magyarországon alkotói. Rockenbauer Pál halálának 30. évfordulóján azt kutatjuk a friss Heti Válaszban, mi a titka a sorozat népszerűségének, és miért nem született azóta sem hasonló.

Nyolcvanezres pezsgőt locsolt az egyik Mugabe-fiú

Voltak nála véreskezűbb afrikai vezetők is, de kártékonyabbak kevesen. Robert Mugabe nemcsak a gazdag Zimbabwét juttatta koldusbotra, de igyekezett egész Afrikát a Nyugat ellen hangolni. A csütörtöki Heti Válaszból kiderül, hogy bukása ennek ellenére miért is nem Nyugat diadala.

Morvai Krisztina: „Ez nem hűségeskü a Fidesz mellett”

Nem tudja, a Jobbikra szavaz-e jövőre a Jobbik európai parlamenti képviselője. Morvai Krisztina azt mondja: három éve nincs kapcsolatban Vona Gáborral, de nem a személyes sértettség, hanem az irányváltás bizonytalanította el. Nagyinterjúnk a csütörtöki Heti Válaszban.

Kovács Ákos: Leszállni az egovonatról

A Nyugat nagyon mást ért kultúrán, mint mi, ebben a tekintetben igazán szerencsésnek mondhatjuk magunkat – mondja Kovács Ákos énekes, dalszerző, akit nemrég bemutatott Arany János-estjéről és a jövő évi jubileumi koncertjéről is kérdeztünk. Nagyinterjúnk a csütörtöki Heti Válaszban.