valasz.hu/vilag/iszonyatos-mennyit-kolt-a-vilag-fegyverkezesre-123522

Kárpát-medencei vulkánok, amik még kitörhetnek

/ 2015.06.15., hétfő 11:38 /
Kárpát-medencei vulkánok, amik még kitörhetnek

Noha több tízezer éve nem működik, ettől még nem kizárt, hogy az erdélyi Csomádnál lévő vulkán valamikor aktivizálódik – mondja a Magyar Tudományos Akadémia vulkanológusa. Egy új módszer segítségével a tudósok megnézték, mi van „a vulkán alatt”.

Néhány nappal ezelőtt kaptam egy sajtóközleményt a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) és az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) közös vulkanológiai kutatócsoportjától, melynek címe Lehet még vulkánkitörés a Kárpát-medencében? volt. Akkor elmentem mellette, pedig a cím érdekesnek tűnt, ám most ismét szembejött a téma, mert Harangi Szabolcs, az említett vulkanológus tudóscsoport vezetője ma reggel erről beszélt a köztévé műsorában.

Fotó: Wikipedia

Harangi az erdélyi Csomádnál lévő vulkán aktivizálódásának lehetőségeiről beszélt. Azt mondta, egy általuk kifejlesztett új módszerrel „lenéztek a vulkán alá”, hogy feltárják, mi zajlik a magmakamrában. Kimutatták, hogy a csomádi vulkán alatt – amely két-háromszázezer éve kezdte meg a működését, és 32 ezer éve tört ki utoljára – még van magmás test. A kutatás során feltárták a tűzhányó korábbi működését, eszerint volt, hogy több tízezer évi szunnyadás után reaktiválódott. Ekkor friss, magas hőmérsékletű magmának kellett jönnie, amely felolvasztotta a magmakását, és így már kitörésre alkalmas magma jött létre.

Akkor ez azt jelenti,hogy a csomádi hegyek közelében élők csomagolhatnak is? Egyáltalán nem. A kutatók szerint gyelőre semmi sem mutat arra, hogy a vulkán aktivizálódna, pusztán a lehetőség van meg rá.

Ahogy a visszaolvastam az első sajtóközleményt, a téma azért (is) jött fel, mert a vulkanológia egyik vezető folyóirata, a Journal of Volcanology and Geothermal Research aktuális számában közli a magyar kutatók eredményeit. Itt lehet róla részletesen olvasni.

Salgótarján nem Szeged – billegő körzetek Nógrádban

Makacs szegénység, elöregedés, lassú fogyatkozás: az ország legvidékiesebb megyéjében lenne ok a protestszavazásra. A megyeszékhelyen erős a baloldal, de a háromosztatú politikai térben a kormánypártnak a legjobbak az esélyei. A Heti Válasz választási sorozata ezúttal a két nógrádi választókerületet mutatja be. Részletek a friss lapszámban.

Egyetlen közautó 7–11 magántulajdonban lévőt helyettesíthetne?

Már 500 közautó áll a fővárosban közlekedők rendelkezésére, két-három év múlva pedig ezernél is több lesz. Külföldi tapasztalatok szerint tízszer ennyi saját járgányt helyettesíthetnek, de kérdés, hogy ez idehaza is reális-e. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Ilyen jó a szlovák egészségügy? Tényleg ennyire lemaradtunk?

Szlovákiáé Európa 13. legjobb egészségügye, és egyben a legerősebb egész Kelet-Európában – állapította meg egy nemzetközi kutatóintézet, amely Magyarországot a 29. helyre rangsorolta. Tényleg ennyire lemaradtunk? Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Neki köszönhetjük a Testről és lélekről leggyönyörűbb jeleneteit

Enyedi Ildikó Testről és lélekről című, Oscarra jelölt filmjében két, meghitt kapcsolatra alkalmatlan ember addig álmodja ugyanazt, míg nappalaik rideg valósága hozzá nem simul csodaszép álmaikhoz. Az álombéli jeleneteket Horkai Zoltán szarvasai játsszák el. Nagyinterjúnk a csütörtöki Heti Válaszban.