valasz.hu/vilag/itt-ment-el-mellettunk-minden-idok-legjobb-plakatkampanya-125932

Kárpát-medencei vulkánok, amik még kitörhetnek

/ 2015.06.15., hétfő 11:38 /
Kárpát-medencei vulkánok, amik még kitörhetnek

Noha több tízezer éve nem működik, ettől még nem kizárt, hogy az erdélyi Csomádnál lévő vulkán valamikor aktivizálódik – mondja a Magyar Tudományos Akadémia vulkanológusa. Egy új módszer segítségével a tudósok megnézték, mi van „a vulkán alatt”.

Néhány nappal ezelőtt kaptam egy sajtóközleményt a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) és az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) közös vulkanológiai kutatócsoportjától, melynek címe Lehet még vulkánkitörés a Kárpát-medencében? volt. Akkor elmentem mellette, pedig a cím érdekesnek tűnt, ám most ismét szembejött a téma, mert Harangi Szabolcs, az említett vulkanológus tudóscsoport vezetője ma reggel erről beszélt a köztévé műsorában.

Fotó: Wikipedia

Harangi az erdélyi Csomádnál lévő vulkán aktivizálódásának lehetőségeiről beszélt. Azt mondta, egy általuk kifejlesztett új módszerrel „lenéztek a vulkán alá”, hogy feltárják, mi zajlik a magmakamrában. Kimutatták, hogy a csomádi vulkán alatt – amely két-háromszázezer éve kezdte meg a működését, és 32 ezer éve tört ki utoljára – még van magmás test. A kutatás során feltárták a tűzhányó korábbi működését, eszerint volt, hogy több tízezer évi szunnyadás után reaktiválódott. Ekkor friss, magas hőmérsékletű magmának kellett jönnie, amely felolvasztotta a magmakását, és így már kitörésre alkalmas magma jött létre.

Akkor ez azt jelenti,hogy a csomádi hegyek közelében élők csomagolhatnak is? Egyáltalán nem. A kutatók szerint gyelőre semmi sem mutat arra, hogy a vulkán aktivizálódna, pusztán a lehetőség van meg rá.

Ahogy a visszaolvastam az első sajtóközleményt, a téma azért (is) jött fel, mert a vulkanológia egyik vezető folyóirata, a Journal of Volcanology and Geothermal Research aktuális számában közli a magyar kutatók eredményeit. Itt lehet róla részletesen olvasni.

Erdélyi magyar politikus Katalóniáról: „Nekünk ez egyértelműen rossz”

Egyértelműen árt az erdélyi magyaroknak a katalóniai függetlenségi krízis – mondja Korodi Attila, az RMDSZ képviselője, aki szerint a Székelyföldnek Dél-Tirol lehet követendő minta. December 1. évfordulója nyomasztó árnyékot vet, de az ukrán oktatási törvény ellen sikerült vállvetve küzdeni a románokkal. Nagyinterjúnk a csütörtöki Heti Válaszban.

Vona Gábor rokonszenvvel figyeli a Momentum szárnybontogatásait

„Üdítő volt a vita őszintesége, nyitottsága, barátságos légköre” – mondja Vona Gábor arról a szeptemberi alkalomról, amikor a Szeretem Magyarországot Klub vendégeként zártkörű találkozón vett részt főként liberális-baloldali értelmiségiekkel. A Jobbik-elnök érdeklődésünkre meglepően barátságosan fogalmaz a programját múlt héten prezentáló Momentummal kapcsolatban is. Részletes háttér a csütörtöki Heti Válaszban.

„Habony szegény fiú volt akkoriban, néha nálunk aludt a kanapén”

Ötven évet kellett várnia, mire filmet készíthetett az egykor a szovjet katonák által elkövetett nemi erőszakokról. Mészáros Márta rendező a héten mozikba kerülő Aurora Borealis – Északi fény történelmi hátteréről és rendkívül különös keletkezéséről. Nagyinterjúnk a csütörtöki Heti Válaszban.

Ezt nem értik a lengyelek az Orbán-kormányban

Két jó barát, mantrázzuk a mondást Magyarországról és Lengyelországról, de van legalább két ügy, amit Varsóban nem igazán értenek, ha az Orbán-kormányról van szó. A Heti Válasznak adott exkluzív interjújában Witold Waszczykowski lengyel külügyminiszter magyarázza el, hogy mivel és miért van gondjuk.

Kormánypárti abszurd: Semjén Zsolt hazaárulózza Navracsics Tibort

Váratlan nézeteltérés alakult ki a Fideszben: egyesek sátánoznak, mások eltartják maguktól a „Soros-tervet”. Azonban a valódi veszély nem a pénzember felől, hanem belülről fenyegeti Európát – egy konzervatív kiáltvány szerint eltűnik a kultúránk, ha nem születnek gyerekek. A csütörtöki Heti Válasz címlapsztorija.

Ingatlanpanama a Feneketlen-tónál? – Lázár János kemény lépésre szánta el magát

Nahát, lesz következménye egy újságcikknek!? Azonnali vizsgálatra utasította a Kormányzati Ellenőrzési Hivatalt (Kehi) Lázár János a Feneketlen-tó melletti telekprivatizáció ügyében, melyet a Heti Válasz tárt fel – tájékoztatta lapunkat a Miniszterelnökség. Közben már csaknem ezren csatlakoztak a Buda Gardens-óriáslakópark elleni petícióhoz.