valasz.hu/vilag/ideaig-jutott-a-roman-sajto-orban-tusnadi-kepei-utan-114337

Kárpát-medencei vulkánok, amik még kitörhetnek

/ 2015.06.15., hétfő 11:38 /
Kárpát-medencei vulkánok, amik még kitörhetnek

Noha több tízezer éve nem működik, ettől még nem kizárt, hogy az erdélyi Csomádnál lévő vulkán valamikor aktivizálódik – mondja a Magyar Tudományos Akadémia vulkanológusa. Egy új módszer segítségével a tudósok megnézték, mi van „a vulkán alatt”.

Néhány nappal ezelőtt kaptam egy sajtóközleményt a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) és az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) közös vulkanológiai kutatócsoportjától, melynek címe Lehet még vulkánkitörés a Kárpát-medencében? volt. Akkor elmentem mellette, pedig a cím érdekesnek tűnt, ám most ismét szembejött a téma, mert Harangi Szabolcs, az említett vulkanológus tudóscsoport vezetője ma reggel erről beszélt a köztévé műsorában.

Fotó: Wikipedia

Harangi az erdélyi Csomádnál lévő vulkán aktivizálódásának lehetőségeiről beszélt. Azt mondta, egy általuk kifejlesztett új módszerrel „lenéztek a vulkán alá”, hogy feltárják, mi zajlik a magmakamrában. Kimutatták, hogy a csomádi vulkán alatt – amely két-háromszázezer éve kezdte meg a működését, és 32 ezer éve tört ki utoljára – még van magmás test. A kutatás során feltárták a tűzhányó korábbi működését, eszerint volt, hogy több tízezer évi szunnyadás után reaktiválódott. Ekkor friss, magas hőmérsékletű magmának kellett jönnie, amely felolvasztotta a magmakását, és így már kitörésre alkalmas magma jött létre.

Akkor ez azt jelenti,hogy a csomádi hegyek közelében élők csomagolhatnak is? Egyáltalán nem. A kutatók szerint gyelőre semmi sem mutat arra, hogy a vulkán aktivizálódna, pusztán a lehetőség van meg rá.

Ahogy a visszaolvastam az első sajtóközleményt, a téma azért (is) jött fel, mert a vulkanológia egyik vezető folyóirata, a Journal of Volcanology and Geothermal Research aktuális számában közli a magyar kutatók eredményeit. Itt lehet róla részletesen olvasni.

Borbás Barna

Itt a választási csodafegyver: Orbán-ellenes népfront jön?

A teljes ellenzéki összefogást előkészítő trükk vagy partizánakció Gulyás Márton választásireform-mozgalma? A csütörtöki Heti Válaszból kiderül, hogy a kampány nagy vitája lehet a rendszer igazságossága, amely a francia voksolás után váratlanul aktuális lett.

„Néha az én fejemben is megfordul, hogy végleg haza kellene költözni”

Véletlenül épp a nagyapa, Molnár Ferenc fényképe alatt ülünk le a Centrál kávéházban, hogy az édesapáról, Sárközi Györgyről szóló új könyvéről és írói terveiről beszélgessünk a Londonban élő Sárközi Mátyással. Nagyinterjú a csütörtöki Heti Válaszban a nyolcvanéves íróval, lapunk állandó szerzőjével.