Kárpát-medencei vulkánok, amik még kitörhetnek

/ 2015.06.15., hétfő 11:38 /
Kárpát-medencei vulkánok, amik még kitörhetnek

Noha több tízezer éve nem működik, ettől még nem kizárt, hogy az erdélyi Csomádnál lévő vulkán valamikor aktivizálódik – mondja a Magyar Tudományos Akadémia vulkanológusa. Egy új módszer segítségével a tudósok megnézték, mi van „a vulkán alatt”.

Néhány nappal ezelőtt kaptam egy sajtóközleményt a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) és az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) közös vulkanológiai kutatócsoportjától, melynek címe Lehet még vulkánkitörés a Kárpát-medencében? volt. Akkor elmentem mellette, pedig a cím érdekesnek tűnt, ám most ismét szembejött a téma, mert Harangi Szabolcs, az említett vulkanológus tudóscsoport vezetője ma reggel erről beszélt a köztévé műsorában.

Fotó: Wikipedia

Harangi az erdélyi Csomádnál lévő vulkán aktivizálódásának lehetőségeiről beszélt. Azt mondta, egy általuk kifejlesztett új módszerrel „lenéztek a vulkán alá”, hogy feltárják, mi zajlik a magmakamrában. Kimutatták, hogy a csomádi vulkán alatt – amely két-háromszázezer éve kezdte meg a működését, és 32 ezer éve tört ki utoljára – még van magmás test. A kutatás során feltárták a tűzhányó korábbi működését, eszerint volt, hogy több tízezer évi szunnyadás után reaktiválódott. Ekkor friss, magas hőmérsékletű magmának kellett jönnie, amely felolvasztotta a magmakását, és így már kitörésre alkalmas magma jött létre.

Akkor ez azt jelenti,hogy a csomádi hegyek közelében élők csomagolhatnak is? Egyáltalán nem. A kutatók szerint gyelőre semmi sem mutat arra, hogy a vulkán aktivizálódna, pusztán a lehetőség van meg rá.

Ahogy a visszaolvastam az első sajtóközleményt, a téma azért (is) jött fel, mert a vulkanológia egyik vezető folyóirata, a Journal of Volcanology and Geothermal Research aktuális számában közli a magyar kutatók eredményeit. Itt lehet róla részletesen olvasni.

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. közleménye

Miután Borókai Gábor 2018. június 20-val lemondott a Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. ügyvezetéséről, a kft. ügyvezetői tisztségét 2018. augusztus 3-val Kovács Ildikó tölti be.

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Kft. (csődeljárás alatt) online felületén, a valasz.hu-n folyó tartalomszolgáltatás a mai nappal megszűnik.

A valasz.hu archívuma a továbbiakban is elérhető marad, az elektronikus Heti Válasz utolsó száma pedig a korábbi lapszámokkal együtt megvásárolható a Digitalstand.hu-n.

Budapest, 2018.08.03.

Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft.

Szeressük a szarkákat!

Mit jelent, ha nagyobb arányban jelennek meg szarkák a városban? Érdemes elgondolkodni rajta, mert amit a madarak jeleznek, az csak a jéghegy csúcsa. Akkor már elindult egy olyan folyamat, amit nehéz megállítani. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Az Özil-botrány utórezgései – focista a nagyhatalmi játszmában

Nem csitul a botrány Mesut Özil világbajnok labdarúgó körül. A harmadik generációs németországi török sportember rasszizmust kiáltott, és egy óvatlan lépése Recep Tayyip Erdoğan és Angela Merkel hatalmi küzdelmének részesévé tette. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Csapó Gábor: lehet, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik

Nemcsak a magyar férfivízilabda-válogatott barcelonai Európa-bajnoki nyolcadik helye sokkolta a hazai közvéleményt, de a játéka is. Az okokról Csapó Gábor olimpiai bajnok pólóssal beszélgettünk, aki nem zárta ki, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik. Nagyinterjúnk a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.