Kárpát-medencei vulkánok, amik még kitörhetnek

/ 2015.06.15., hétfő 11:38 /
Kárpát-medencei vulkánok, amik még kitörhetnek

Noha több tízezer éve nem működik, ettől még nem kizárt, hogy az erdélyi Csomádnál lévő vulkán valamikor aktivizálódik – mondja a Magyar Tudományos Akadémia vulkanológusa. Egy új módszer segítségével a tudósok megnézték, mi van „a vulkán alatt”.

Néhány nappal ezelőtt kaptam egy sajtóközleményt a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) és az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) közös vulkanológiai kutatócsoportjától, melynek címe Lehet még vulkánkitörés a Kárpát-medencében? volt. Akkor elmentem mellette, pedig a cím érdekesnek tűnt, ám most ismét szembejött a téma, mert Harangi Szabolcs, az említett vulkanológus tudóscsoport vezetője ma reggel erről beszélt a köztévé műsorában.

Fotó: Wikipedia

Harangi az erdélyi Csomádnál lévő vulkán aktivizálódásának lehetőségeiről beszélt. Azt mondta, egy általuk kifejlesztett új módszerrel „lenéztek a vulkán alá”, hogy feltárják, mi zajlik a magmakamrában. Kimutatták, hogy a csomádi vulkán alatt – amely két-háromszázezer éve kezdte meg a működését, és 32 ezer éve tört ki utoljára – még van magmás test. A kutatás során feltárták a tűzhányó korábbi működését, eszerint volt, hogy több tízezer évi szunnyadás után reaktiválódott. Ekkor friss, magas hőmérsékletű magmának kellett jönnie, amely felolvasztotta a magmakását, és így már kitörésre alkalmas magma jött létre.

Akkor ez azt jelenti,hogy a csomádi hegyek közelében élők csomagolhatnak is? Egyáltalán nem. A kutatók szerint gyelőre semmi sem mutat arra, hogy a vulkán aktivizálódna, pusztán a lehetőség van meg rá.

Ahogy a visszaolvastam az első sajtóközleményt, a téma azért (is) jött fel, mert a vulkanológia egyik vezető folyóirata, a Journal of Volcanology and Geothermal Research aktuális számában közli a magyar kutatók eredményeit. Itt lehet róla részletesen olvasni.

Borbás Barna

Ez a legnagyobb veszély a Fideszre: pár nap, és élesben látjuk

Az LMP mellett a Momentum is bejuthat a parlamentbe, az MSZP-nek viszont lehet, hogy 2018 lesz a sírkövére vésve – véli Mráz Ágoston Sámuel. A „solymári modell” a legnagyobb veszély a Fideszre nézve – mondja Török Gábor. Elemzők csatája a csütörtöki Heti Válaszban!

Boldogkői vs. Radnai – itt a nagy homeopátia-vita

Idén az európai tudományos akadémiák hatástalannak minősítették a homeopátiát. A médiában rendre Boldogkői Zsolt professzor képviselte a tudomány álláspontját, sorban „fogyasztva el” vitapartnereit. Most először áll vele szemben Radnai Andrea, a magyar homeopata orvosok elnöke. Nagy homeopátia-vita a csütörtöki Heti Válaszban.

Nincs több titok: ezért nem javul a magyar–amerikai viszony

Több mint egy éve nyert választást Donald Trump, de a magyar–amerikai kapcsolatok beharangozott változásából nem lett semmi. Tényleg obamista szabotőrök akadályozzák a viszony javulását? Részletes háttér a csütörtöki Heti Válaszban.

A legjobb ajándék karácsonyra a kultúra!

Élményt adni ma talán már népszerűbb, mint tárgyi ajándékot, hiszen az együtt töltött időnél semmi sem értékesebb. Nincs viszont könnyű helyzetben az, aki az ajánlatokat böngészi, ezért a friss Heti Válaszban segítünk átlátni a kulturális kínálatot.

Hogy lesz CSOK-ból nyaraló?

Némi kompromisszum vállalásával üdülőnek is kiváló ingatlanok vásárolhatók vagy építhetők a családi otthonteremtési kedvezmény millióból. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.