Súlyos hiányosságokat említ a 2009-es Air France katasztrófáról készült jelentés

/ 2011.08.01., hétfő 15:37 /
Súlyos hiányosságokat említ a 2009-es Air France katasztrófáról készült jelentés

Az adatrögzítők elemzéséből kiderült, hogy a lezuhanás előtt a gép átesett, a pilóták azonban ezt nem észlelték. Ráadásul hasonló esetekre vagy egyáltalán nem, vagy csak elégtelen kiképzést kaptak a jármű vezetői.

 

Két év után megoldódni látszik a 2009 június 1-jén lezuhant Air France gép lezuhanásának rejtélye. A 447-es járat Rio de Janeiroból tartott Párizsba, mikor az Atlanti-óceán fölött mindezidáig tisztázatlan körülmények között 200 kilométeres sebességgel a vízbe csapódott. A fedélzeten 228 ember tartózkodott, köztük négy magyar állampolgár, és egy szlovákiai magyar. A katasztrófát senki sem élte túl.

Már a gép roncsainak felkutatása is gondot okozott, az pedig végképp lehetetlenné tette a beleset megértését, hogy a repülőn található két adatrögzítőt sem sikerült megtalálni. Az egyébként narancssárga színű fekete dobozok 30 napig képesek jeleket sugározni. Ha a jeladás megszűnik, akkor az eszköz gyakorlatilag elveszett, és csak úgy lehet megtalálni, ha előkerül az a roncsdarab - a gép farokrésze -, amelybe a fekete dobozt beépítették.

A még hiányzó szerkezeti elemek felkutatására 28 millió dolláros összeggel három sikertelen expedíciót is indítottak, s az idén márciusban indult negyedik akció újabb 12,5 millióval terhelte a légitársaság és a gyártó Airbus költségvetését. A felek azonban ennél többet is veszthettek volna, egy francia vizsgálóbíró ugyanis emberölés vádjával keresetet nyújtott be az Air France és az Airbus ellen.

Hosszú idő után áprilisban érkezett az első pozitív hír, a kutatócsapatnak ugyanis sikerült egy repülőgép roncsait lokalizálnia a vizsgált térségben. A pilótafülke a szárny és a hajtómű néhány darabjára találtak rá, később bebizonyosodott, hogy a 447-es járat töredékei kerültek elő.

A légi baleseteket kivizsgáló hatóság, a BEA májusban jelentette be, hogy megtalálták mindkét fekete dobozt, melyek „jó fizikai állapotban" vannak. A hatóság balesettel kapcsolatos harmadik és egyben legfrissebb jelentése szerint a pilóták nem vették figyelembe a magasság és a sebesség csökkenésére vonatkozó vészjelzést, s rosszul reagáltak a hibás sebességi adatokra, valamint a gyors zuhanásra.

Miután a Pitot sebességmérő szondák eljegesedtek, a pilótafülkében a sebességmérők eltérő adatokat mutattak egy körülbelül egyperces időszak alatt. Leállt a robotpilóta, és az egyik másodpilóta vette át a gép irányítását, aki nem vette figyelembe a sebesség csökkenése esetére vonatkozó előírást - áll a BEA jelentésében.

A repülő átesett, azaz a szárnyakon megszűnt a szabályos légáramlás, s ebben az esetben a szárnyak nem képesek megtartani a repülőt. A kézikönyvek szerint ekkor a pilótáknak a gép orrát lefelé kell irányítaniuk, hogy a lehető legjobb szögben érje a légáramlás a gépet. Az adatrögzítők tanúsága szerint a 447-es járat pilótái ezzel szemben éppen ellenkezőleg cselekedtek, s felemelték a gép orrát.

 

A BEA vizsgálata szerint a hajózólegénység hasonló esetekre elégtelen, illetve semmilyen kiképzést nem kapott. A közel egy percig folyamatosan hangzó vészjelzés ellenére a másodpilóták nem azonosították az átesést. Nem alkalmazták az eljegesedés és a Pitot sebességmérő szondák leállása esetén előírt eljárást sem. Az átesés következtében a jármű nem egészen három perc alatt 11 500 métert zuhant, mielőtt a vízbe csapódott volna.

A vizsgálat arra is fényt derített, hogy a pilótafülkében a feladatok nem voltak megfelelően elosztva. A fekete dobozok felvételei szerint a kapitány elment lepihenni, s csak azt követően tért vissza a pilótafülkébe, hogy a gép zuhanni kezdett. Távozása előtt ugyan jelezte az elsőtisztnek, hogy kisebb turbulencia és felhőrétegek várnak a gépre, és ezt nem tudják felülről kikerülni, de világos feladatszabás nélkül hagyta el helyét.

A HírTV egy korábbi adásában egy repülési szakértő azzal kapcsolatban, hogy a kapitány nem tartózkodott a fülkében, annyit közölt, hogy ez a normális eljárás. Az út hossza miatt ugyanis nem dolgozhat a teljes útvonalon, ezért ilyen esetekben az a gyakorlat, hogy a kapitány száll föl, illetve le a géppel, az út egy része alatt pedig pihen.

A BEA szakértői azt is hibaként rótták fel, hogy a legénység nem értesítette a kialakult helyzetről az utasokat. A kivizsgálók egy korábbi jelentése szerint a gép egyik pilótája jelezte, hogy erős turbulenciaövezetbe kerülnek, s megállapították, hogy hibásak a repülési, főleg a sebességadatok.

A mostani jelentéssel együtt számos, a repülésbiztonság növelését célzó ajánlást is közzétettek. A legérdekesebb talán, hogy fontosnak tartják a repülőgépek kézi irányításának gyakorlását. Jelenleg ugyanis a nagy hatótávolságú repülések során a gépet a robotpilóta irányítja, s a személyzetnek csupán megfigyelő szerep jut.

Hogy a katasztrófa bekövetkeztéért végül is kit terhel felelősség azonban csak a 2012 elejére várható végleges jelentés adhat választ.

Az Air France nem osztja a BEA véleményét, szerintük nincs ok arra, hogy megkérdőjelezzék a legénység műszaki felkészültségét. Úgy látják, hogy a jelentés is arra világított rá, hogy szokatlan meghibásodások sorozata vezetett az áteséshez, a pilóták szakszerűen jártak el, s végig eleget tettek feladatuknak.

Az adatrögzítőkből kinyert információk sem tisztázzák maradéktalanul a körülményeket, műszaki hibaként ugyanis eddig csupán a Pitot sebességmérő szondák eljegesedését nevezték meg, a kivizsgálók azonban mindvégig azt vallották, hogy ez a meghibásodás önmagában nem magyarázhatja meg a balesetet.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. közleménye

Miután Borókai Gábor 2018. június 20-val lemondott a Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. ügyvezetéséről, a kft. ügyvezetői tisztségét 2018. augusztus 3-val Kovács Ildikó tölti be.

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Kft. (csődeljárás alatt) online felületén, a valasz.hu-n folyó tartalomszolgáltatás a mai nappal megszűnik.

A valasz.hu archívuma a továbbiakban is elérhető marad, az elektronikus Heti Válasz utolsó száma pedig a korábbi lapszámokkal együtt megvásárolható a Digitalstand.hu-n.

Budapest, 2018.08.03.

Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft.

Szeressük a szarkákat!

Mit jelent, ha nagyobb arányban jelennek meg szarkák a városban? Érdemes elgondolkodni rajta, mert amit a madarak jeleznek, az csak a jéghegy csúcsa. Akkor már elindult egy olyan folyamat, amit nehéz megállítani. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Az Özil-botrány utórezgései – focista a nagyhatalmi játszmában

Nem csitul a botrány Mesut Özil világbajnok labdarúgó körül. A harmadik generációs németországi török sportember rasszizmust kiáltott, és egy óvatlan lépése Recep Tayyip Erdoğan és Angela Merkel hatalmi küzdelmének részesévé tette. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Csapó Gábor: lehet, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik

Nemcsak a magyar férfivízilabda-válogatott barcelonai Európa-bajnoki nyolcadik helye sokkolta a hazai közvéleményt, de a játéka is. Az okokról Csapó Gábor olimpiai bajnok pólóssal beszélgettünk, aki nem zárta ki, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik. Nagyinterjúnk a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.