Megosztotta a DNS-tesztes, könnyfakasztó kisfilmet? Akkor ön is egy utazási szolgáltatást reklámoz

/ 2016.06.07., kedd 13:15 /

– Szóval akkor el is szeretnél utazni az összes helyre [ahonnan az őseid származtak]?

– Igen, igen, igen!

A fenti mondat az utolsó, egyben a leginkább árulkodó a The DNA Journey (DNS utazás) című, világszerte – facebookos és youtube-os terjesztéssel együtt – nagyjából 30 millió megtekintésnél járó videóban. (Nálunk főként Ágoston László marketinges oldaláról futott szét a dolog, onnan elvileg több százezren láthatták.)

„A nyitott világ a nyitott tudattal kezdődik” szlogennel készült kisfilm bemutatja, amint nagyjából fél tucat (köztük angol, francia, kubai, bangladesi, izlandi, kurd), a saját népével többé-kevésbé elfogult önkéntesen elvégeznek egy „leleplező” DNS-tesztet, melynek nyomán kiderül, az illetők színesebb családfával rendelkeznek, mint hitték. Végül felemelő zenei aláfestés és könnyező arcok mellett elhangzik a konklúzió: „Talán szélsőségesség sem lenne a világban, ha ezt mind észrevennénk. [...] Valahol mindannyian unokatestvérek vagyunk, tágabb értelemben.”

Nem vitás, a rasszizmus ellen online videókkal lehet a leghatékonyabban küzdeni, de bármilyen furcsa, a DNA Journey célja elsősorban nem ez. A film ugyanis a Momondo nevű, koppenhágai székhelyű „szolgáltatás-összehasonító” alkalmazás reklámvideója. A Momondón különböző légitársaságokat és hoteleket vethetünk össze, a program pedig megmondja, adott útra melyik a legolcsóbb, leghatékonyabb szolgáltatás.

A Let’s Open Our World névre keresztelt termékük – amit a videó reklámoz – arra hívja az utazóközönséget, hogy végeztessen el rajtuk keresztül egy DNS-tesztet, majd pedig a Momondo segítségével utazza be a származási helyként azonosítható vidékeket. (Ezért érdekes a mondat, amivel kezdtem.)

A DNA Journey tehát nem társadalmi, hanem hirdetési célú tartalom, amit persze a végén tisztességesen fel is tüntet a cég, ám ahogy látom, a legtöbb Facebook-oldalon a videóról nem ötletes PR anyagként, hanem identitáserősítő tényezőként tárgyalnak, amivel jól lehet tromfolni a rasszizmusra.

(Záróljel. A film „mondanivalója” evidencia, tessék mondjuk beleolvasni ebbe a tanulmányba: „A magyarság sok nép ötvözete, amelyek az őskortól napjainkig telepedtek le a Kárpát-medencében. Egy ilyen csoportot alkottak a kunok is” stb. És noha valóban létezik olyan populációgenetikai vizsgálat, mint amit a DNA Journey-ben látunk, a fenti film – melyet a Momondónak már több reklámfilmet gyártó Jeppe Rønde rendező készített a Bacon nevű produkciós céggel közösen – sehol sem állítja magáról, hogy dokumentumfilm lenne, a szereplők ugyanúgy lehetnek színészek is, mint valódi résztvevők. Meg amúgy én a liberálisoktól eddig úgy tudtam, hogy mindenki az, aminek vallja magát, a genetika pedig nácizmus. Zárójel vége.)

Végül egyetlen megjegyzés. Ha nekem a videó alapján kedvem lenne részt venni a Momondo Let’s Open Our World versenyében, ahol térképre teszik helyettem őseim származási vidékeit, nos, akkor a nyitottságot és minden ember unokatestvérségét hirdető cég sajnálattal utasítana el. A Momondo ugyanis csak az AncestryDNA és a 23andMe nevű géntechnikai cégekkel van szerződésben, azok pedig nem szolgáltatnak Magyarországon. Ahogy egyébként sok más országban sem. Ha gonoszkodni akarnék, azt írnám: a Momondo üzeni, a világ nyitott előtted – ha bizonyos országokban élsz.

Kiegészítés: több olvasó jelezte, hogy 23andMe szolgáltatását Magyarországról is igénybe lehet venni, ez azonban a fenti állítás lényegén nem változtat, hiszen a Momondo Terms and Conditions oldala rögzíti, hogy a programhoz Magyarországról nem lehet csatlakozni.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

Snétberger és a tanítványok

A diákok legjobb produkcióiból hallhatnak összeállítást az érdeklődők a Snétberger Zenei Tehetség Központ április 27-i koncertjén a MomKultban.

Így jutnak át az illegális migránsok még mindig Magyarországra

A jogi határzár, vagyis a menedékkérők elzárása újabb csatához vezethet Brüsszellel. A szerb határon viszont az a furcsa helyzet alakult ki, hogy a migránsok sorban állnak azért, hogy a szögesdrótos táborba kerülhessenek, és százból kettő menedékjogot kaphasson. Részletek a friss Heti Válaszban.

Mit adtak nekünk a brüsszeliek?

Sokkal rosszabbul élnénk, és a kormány is jóval kevesebb eredménnyel büszkélkedhetne az uniós támogatások nélkül. A felhasználás hatékonyságán azonban javítani kellene – a saját érdekünkben. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Közel tízezren akartak bepréselődni a Louvre kiállítására

Már az első nap közel tízezren akartak bepréselődni a Louvre Vermeer-kiállítására, ami minden korábbi látogatási rekordot megdöntött. De mi a holland mester vonzerejének titka, és milyen más tárlatokért állnak sorba az emberek Párizsban, akár fél napot is? Részletek a friss Heti Válaszban.

Megszólal Ron Werber, és elmondja, szerinte ki a gyűlölet karmestere

Vezényletével épp 15 éve ütötte ki a Fideszt a kormányzásból az MSZP. Mi ugyanennyi ideje akarunk interjút készíteni vele. A jég most tört meg. Nagyinterjú Ron Werberrel a 2002-es kampány kulisszatitkairól és a 2018-as választások esélyeiről a csütörtöki Heti Válaszban.

A Masha és a Medve először hazai színpadon

A gyermekek nagy aktuális kedvence, a Masha és a Medve című bohókás, kedves mesesorozat egy csodálatos mesemusical formájában kel életre a budapesti Tüskecsarnok színpadán – Magyarországon először – május 6-án.