Megosztotta a DNS-tesztes, könnyfakasztó kisfilmet? Akkor ön is egy utazási szolgáltatást reklámoz

/ 2016.06.07., kedd 13:15 /

– Szóval akkor el is szeretnél utazni az összes helyre [ahonnan az őseid származtak]?

– Igen, igen, igen!

A fenti mondat az utolsó, egyben a leginkább árulkodó a The DNA Journey (DNS utazás) című, világszerte – facebookos és youtube-os terjesztéssel együtt – nagyjából 30 millió megtekintésnél járó videóban. (Nálunk főként Ágoston László marketinges oldaláról futott szét a dolog, onnan elvileg több százezren láthatták.)

„A nyitott világ a nyitott tudattal kezdődik” szlogennel készült kisfilm bemutatja, amint nagyjából fél tucat (köztük angol, francia, kubai, bangladesi, izlandi, kurd), a saját népével többé-kevésbé elfogult önkéntesen elvégeznek egy „leleplező” DNS-tesztet, melynek nyomán kiderül, az illetők színesebb családfával rendelkeznek, mint hitték. Végül felemelő zenei aláfestés és könnyező arcok mellett elhangzik a konklúzió: „Talán szélsőségesség sem lenne a világban, ha ezt mind észrevennénk. [...] Valahol mindannyian unokatestvérek vagyunk, tágabb értelemben.”

Nem vitás, a rasszizmus ellen online videókkal lehet a leghatékonyabban küzdeni, de bármilyen furcsa, a DNA Journey célja elsősorban nem ez. A film ugyanis a Momondo nevű, koppenhágai székhelyű „szolgáltatás-összehasonító” alkalmazás reklámvideója. A Momondón különböző légitársaságokat és hoteleket vethetünk össze, a program pedig megmondja, adott útra melyik a legolcsóbb, leghatékonyabb szolgáltatás.

A Let’s Open Our World névre keresztelt termékük – amit a videó reklámoz – arra hívja az utazóközönséget, hogy végeztessen el rajtuk keresztül egy DNS-tesztet, majd pedig a Momondo segítségével utazza be a származási helyként azonosítható vidékeket. (Ezért érdekes a mondat, amivel kezdtem.)

A DNA Journey tehát nem társadalmi, hanem hirdetési célú tartalom, amit persze a végén tisztességesen fel is tüntet a cég, ám ahogy látom, a legtöbb Facebook-oldalon a videóról nem ötletes PR anyagként, hanem identitáserősítő tényezőként tárgyalnak, amivel jól lehet tromfolni a rasszizmusra.

(Záróljel. A film „mondanivalója” evidencia, tessék mondjuk beleolvasni ebbe a tanulmányba: „A magyarság sok nép ötvözete, amelyek az őskortól napjainkig telepedtek le a Kárpát-medencében. Egy ilyen csoportot alkottak a kunok is” stb. És noha valóban létezik olyan populációgenetikai vizsgálat, mint amit a DNA Journey-ben látunk, a fenti film – melyet a Momondónak már több reklámfilmet gyártó Jeppe Rønde rendező készített a Bacon nevű produkciós céggel közösen – sehol sem állítja magáról, hogy dokumentumfilm lenne, a szereplők ugyanúgy lehetnek színészek is, mint valódi résztvevők. Meg amúgy én a liberálisoktól eddig úgy tudtam, hogy mindenki az, aminek vallja magát, a genetika pedig nácizmus. Zárójel vége.)

Végül egyetlen megjegyzés. Ha nekem a videó alapján kedvem lenne részt venni a Momondo Let’s Open Our World versenyében, ahol térképre teszik helyettem őseim származási vidékeit, nos, akkor a nyitottságot és minden ember unokatestvérségét hirdető cég sajnálattal utasítana el. A Momondo ugyanis csak az AncestryDNA és a 23andMe nevű géntechnikai cégekkel van szerződésben, azok pedig nem szolgáltatnak Magyarországon. Ahogy egyébként sok más országban sem. Ha gonoszkodni akarnék, azt írnám: a Momondo üzeni, a világ nyitott előtted – ha bizonyos országokban élsz.

Kiegészítés: több olvasó jelezte, hogy 23andMe szolgáltatását Magyarországról is igénybe lehet venni, ez azonban a fenti állítás lényegén nem változtat, hiszen a Momondo Terms and Conditions oldala rögzíti, hogy a programhoz Magyarországról nem lehet csatlakozni.

Rosta

Borbás Barna

Találkozunk 2016-ban!

Itt nincs aktuálpolitika! „A vörösingesek nem narancssárgák”

Szolgálatnak tekintik a hivatásukat: a hajléktalanokat és cigány közösségeket istápoló Vecsei Miklós, a Máltai Szeretetszolgálat alelnöke és fia, Vecsei H. Miklós színművész is, aki többek közt a vígszínházi A Pál utcai fiúkban bűvöli el a közönséget. Páros interjúnk a csütörtöki Heti Válaszban.

Lehet fanyalogni, de minek: „Ez a magyar film új aranykora”

Két hatalmas nemzetközi sikerrel, a berlini Arany Medvével és egy Oscar-díjjal vette kezdetét a Magyar Filmhét. Számtalan más fesztiváldíj is igazolja: a magyar mozi megint felkerült a térképre. A csütörtöki Heti Válasz címlapsztorija.

Sürgető kihívások előtt a magyar gazdák

Az idei PREGA Konferencia és Kiállítás az agrárium digitalizációjával kapcsolatos kihívások kérdéseivel foglalkozott. 90 hazai és nemzetközi előadó, 30 szakmai kiállító és több mint 500 résztvevő – ez a III. PREGA számokban.

Amit álmunkban sem gondoltunk volna: egy év, két magyar Oscar

Egy évvel a Saul fia Oscarja és alig másfél héttel a Testről és lélekről Arany Medvéje után itt az újabb elképesztő magyar filmsiker: Deák Kristóf Mindenki című alkotása kapta a legjobb rövidfilmnek járó díjat vasárnap este a 89. Oscar-gálán Los Angelesben.

Népesedési csőd szélén az ország – mutatjuk az okokat

Legutóbbi évértékelőjén Orbán Viktor elismerte: egy, ám annál életbe vágóbb területen, a demográfia katasztrófa megállításában nem sikerült az áttörés. A friss Heti Válaszban áttekintjük, hogy miért vagyunk népesedési csődhelyzetben.