Tényleg öncélú autóreklám volt Elon Musk rakétakilövése?

/ 2018.02.07., szerda 18:15 /

Miközben a kommentelők egy része a világ legmenőbb embereként ünnepli Elon Muskot, miután a SpaceX Falcon Heavy a világűrbe repített egy Tesla Roadstert, másoknak annyi jött le, hogy egy gazdag faszi Nap körüli pályára állította volt autóját, mert megtehette.

Pedig ez a kilövés nem a Tesláról szólt. Ez a hordozórakéta első próbarepülése volt, az egyetlen célja az volt, hogy a Falcon Heavy sikeresen eljuttassa a világűrbe terhét – hogy az a teher konkrétan micsoda, teljesen mindegy. A legtöbb rakéta általában majdani hasznos terhének, például egy űrhajónak a makettjét viszi fel. Hogy Musk ehelyett a sportkocsiját lövette fel, az zseniális hírverés, de nem a misszió lényege.

Tesla Roadster és sofőrje, a Starman nevű bábu az űrben

Musk mellesleg nem az apjától kapott Lamborghinivel menőzött, hanem a saját cége által épített és részben saját kezűleg tervezett sportkocsival, ami elindította az elektromos autók forradalmát, de ez mindegy is.

Az igazi truváj az, hogy a Falcon Heavy nem robbant fel, rendben felszállt, ami egy új rakéta első repülésén mindig kétesélyes. Még akkor is, ha nem teljesen új technológiáról van szó, hanem három egymáshoz kapcsolt Falcon 9-ről. Ez a hordozórakéta a Space X igáslova, ez repítik Föld körüli pályára évek óta vidáman a Dragon űrkapszulákat, amivel a NASA a céggel kötött szerződés keretében felszereléssel látja el a Nemzetközi Űrállomást.

Az alábbi ábrán az is látható, hogy viszonyul méretben a Falcon Heavy az űrsikló rakétájához, a Blue Origin tervezett New Glenn hordozóeszközéhez, az Holdra szálló Apollo űrhajókat indító Saturn V-höz és a Space X következő nagy dobásához, a szakmában csak Big Fucking Rocketnek nevezett Big Falcon Rockethez (BFR).

A Falcon rakétacsalád azért úttörő, mert első fokozata (vagyis legnagyobb, alsó része) újrafelhasználható. A korábbi hordozóeszközök esetében ezek tehetetlenül visszahulltak az atmoszférába, ahol elégtek, ezek viszont képesek leszállni. A Falcon 9 számos sikeres landolást hajtott végre az elmúlt években tengeri platformokra és szárazföldre is.

Ez nagyságrendekkel csökkentheti az űrkutatás költségét, nem véletlen, hogy az amazonos Jeff Bezos rivális cége, a Blue Origin szintén újrafelhasználhatónak szánja rakétáit.

Ezúttal részben volt sikeres a rakétafokozatok leereszkedése: a háromból az elsőként leváló két egység épségben leérkezett nem messze Cape Canaveraltől, a harmadik viszont elvétette a tengeri leszállóplatformot, és megsemmisült. Azért ez nem rossz arány.

A Falcon Heavy 63 ezer kilogrammnyi hasznos terhet tud alacsony Föld körüli pályára állítani, ezzel magasan veri minden jelenlegi versenytársát. Csak a Saturn V volt ennél erősebb rakéta. Ezzel a Space X nagy előnyre tett szert a nehéz műholdak indításának piacán, már zsíros üzleti és katonai szerződéseket is kötött a Falcon Heavy-re.

Viszont Musk azt is bejelentette, hogy embert szállító űrhajót nem fognak fellőni vele, vagyis megy a kukába az a terv, hogy két űrturistával megkerültetik a Holdat. Azt, hogy egy ember nélküli Dragon űrkapszulát küldenek a Marsra a NASA-val, már tavaly elvetették.

Ennek oka, hogy a vártnál gyorsabban halad a BFR fejlesztése. Második fokozata, vagyis maga az űrhajó Musk szerint akár már jövőre végrehajthatja első légköri tesztrepüléseit. Valamikor a 2020-as években ez vinne telepeseket a Marsra a SpaceX álmai szerint.

Efelé volt egy kis lépés a mai Tesla-reptetés. És mellette rohadt jól néz ki az űrben keringő Roadster, jóllehet csak egy évig, addigra ugyanis valószínűleg szétroncsolják a mikrometeoritok és a kozmikus sugárzás. De akár egy nagyobb aszteroidába is becsapódhat, mert pályája a Marson is túl, az aszteroidaövezetbe is elviszi majd.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

Betont mindenhova!

Az egyik helyen a teniszre hivatkozva emelnek betonmostrumot, Zuglóban viszont a teniszpályákat veszik el egy fedett futópálya kedvéért.

Itt épített gyurcsányista erőközpontot Lamperth Mónika

A baloldal az esélyesebb az észak-budapesti lakótelepi karéj három választókörzetében, de a XV. kerületben bonyolult a képlet: van itt Lamperth Mónika által építgetett gyurcsányista erőközpont, jelölt a Fidesz lakótelepi szakembere, és egy óvodafelújítás miatt megbüntetett lázadó szocialista is. Választási sorozatunk az Óbudától Újpalotáig nyújtózó kerületek esélyeit latolgatja. Részletek a friss Heti Válaszban.

A disznósajt volt a csúcs a kisgazdák sajtóreggelijén

Pártcunamival indult a hivatalos kampányidőszak, ám a szokásosan jelentkező komolytalan formációk mellett a reaktivált kisgazdáknak és Lévai Katalin volt szoci miniszter pártjának lehet is hatása egy-egy mandátum – elvesztésére. Részletes háttér a csütörtöki Heti Válaszban.

Huszti Péter: „Ellopta a show-t a politika”

El lehet játszani Hamletet bőrdzsekiben, de ne a ma emberéről, hanem a ma emberéhez szóljon – mondja a Corvin-lánccal frissen kitüntetett Huszti Péter színművész, rendező. Nagyinterjúnk a csütörtöki Heti Válaszban.

Tényleg blöff volt a rezsicsökkentés?

A földgáz külföldi áresése valóban lehetővé tett volna egy méretes lakossági gázárcsökkentést 2015–16 táján, a kormány azonban inkább tartalékba rakta az erre fordítható összeget. Részletes háttér a csütörtöki Heti Válaszban.

Ez most tényleg össznemzeti ügy – aki magyar, aláír!

Miért kell vért izzadni ahhoz, hogy egymillió uniós aláírás összegyűljön a Nemzeti Kisebbségvédelmi Kezdeményezéshez? Csáky Pál, az ügyet az Európai Parlamentben képviselő felvidéki politikus és névrokona, Csáky Csongor, a gyűjtést idehaza szervező Rákóczi Szövetség főtitkára válaszol a csütörtöki Heti Válaszban.